EPN-V2

OPERAPRA10 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Theatre Nursing, Level 1
Studieprogram
Videreutdanning i operasjonssykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • har kunnskap om det å møte akutt og/eller kritisk syke pasienters behov i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • har kunnskap om infeksjonsforebyggende arbeid
  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk utstyr, for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge pasientskade
  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer infeksjonsforebyggende tiltak
  • har kunnskap om klargjøring, anvendelse og risikomomenter ved bruk av medisinsk utstyr
  • har kunnskap om ulike kirurgiske operasjonsmetoder, sårvurdering og sårbehandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
  • kan, under veiledning, gjennomføre observasjoner og kliniske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
  • kan, under veiledning, arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling, og prioriterer pasientens sikkerhet
  • kan forebygge og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak
  • kan forebygge at det oppstår skader ved leiring
  • kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • kan kontrollere, klargjøre og anvende avansert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser

Innhold

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • Observasjoner og kliniske vurderinger i møte med pasienters psykososiale behov
  • Kommunikasjon og samhandling med operasjonspasienten og pårørende
  • Infeksjonsforebygging
  • Å forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • Å forebygge komplikasjoner ved leiring
  • Å forebygge komplikasjoner ved bruk av medisinsk utstyr
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av operasjonssykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

See course description

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The teaching methodology is oriented by Bloom's taxonomy of educational goals, namely, recollection, understanding, application, analysis, evaluation, and creativity. To promote recollection, understanding, and application, the course will consist of seminars taught by the teaching staff of OsloMet and other guests (experts in neuroscience or data science fields), coding workshops and problem solving oriented projects. Students will actively participate by implementing the full data processing pipeline from extracting the raw data to building visualizations. The pipeline and good habits will be consolidated through repetition in different modules, contexts, and data types, which is known to promote generalization of the knowledge. Organized in pairs, the students will constantly have the opportunity to recollect, explain the content to each other, and justify their work, as well as to provide feedback to their partners. With the intent to prepare the students to go beyond the methods taught in the course, once per module, the participants will read relevant papers in neuroscience, and discuss how to implement their analysis.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått.

Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

Faglig innhold er overlappende med OPERAPRA1.