EPN-V2

OPERA6100 Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre Nursing
Studieprogram
Videreutdanning i operasjonssykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar og ofte akutt og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om forebyggende, lindrende, behandlende og rehabiliterende tiltak både i elektive og akutte situasjoner. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om infeksjonsforebygging og om klargjøring, kontroll og bruk av medisinsk utstyr.

Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forsknings -og kvalitetsarbeid (fagutvikling) knyttet til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og slik forstå betydningen av dette arbeidet i klinisk utførelse av operasjonssykepleie.

Studenten skal ha inngående kunnskap om hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker spesialisthelsetjenesten, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, lede eget fag og organisere og koordinere et kirurgisk behandlingsteam. Kunnskap om spesialavdelingens arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelse om kirurgisk undersøkelse og/ eller behandling
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
  • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sin egen praksis

Innhold

  • Operasjonssykepleie i et historisk perspektiv
  • Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • Forebygging
    • Behandling
    • Lindring
    • Rehabilitering
    • Undervisning og veiledning
    • Administrasjon og ledelse
    • Forskning og utvikling
  • Kunnskapsbasert operasjonssykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Smittevern og Infeksjonsforebygging.
    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Utføres individuelt
    • Omfang: 3000 ord (+/-20 %)
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

  • Pasientsikkerhet og forebygging av pasientskade
    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Oppgavene utføres i gruppe på 2-3 studenter.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %)
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding fra medstudenter, og muntlig fra faglærer ved presentasjon av arbeidskravet på seminar.

  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter
    • Gruppearbeid
    • Seminar

Vurdering og eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter fra videreutdanning i akuttsykepleie.

Studenter som lager en systematisk oversikt i fordypningsoppgaven (prosjektbeskrivelsen), og planlegger å bruke denne videre i masteroppgave[1], må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid eller en systematisk oversikt over forskning innen relevant tema.

Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel om Vurdering.

Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 4 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer. Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.

[1] Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter er under etablering ved OsloMet, med studiestart høst 2022 hvis godkjenning i styret. Studiet får også spesialisering i akuttsykepleie, der denne prosjektbeskrivelsen kan danne grunnlag for masteroppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skal A-F.

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.