EPN

OPERA6100 Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre Nursing
Studieprogram
Videreutdanning i operasjonssykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar og ofte akutt og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om forebyggende, lindrende, behandlende og rehabiliterende tiltak både i oversiktlige, uoversiktlige og akutte situasjoner. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om infeksjonsforebygging og om klargjøring, kontroll og bruk av medisinsk utstyr.

Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i praktisk operasjonssykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre operasjonssykepleien.

Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, lede eget fag og organisere og koordinere et kirurgisk behandlingsteam. Kunnskap om spesialavdelingens arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder

  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelse om kirurgisk undersøkelse og eller behandling

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie

  • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sin egen praksis

Innhold

  • Operasjonssykepleie i et historisk perspektiv.
  • Kunnskapsbasert operasjonssykepleie.

Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Forebygging.
  • Behandling.
  • Lindring.
  • Rehabilitering.
  • Undervisning og veiledning.
  • Administrasjon og ledelse.
  • Forskning og utvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. semester  

Infeksjonsforebygging 

  • Studentene utarbeider problemstilling selv.
  • Utføres individuelt.
  • Omfang: 3000 ord (+/ 20 prosent)
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

2. semester

Forebygging av skade.

  • Studentene utarbeider problemstilling selv.
  • Oppgavene utføres i gruppe på inntil tre studenter.
  • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
  • Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven.
  • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.

Studentene får skriftlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

Det gis fire timer veiledning per oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 prosent).

Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Det innebærer at hvis karakteren F tildeles, vil hele gruppen få denne karakteren. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.