EPN-V2

OASV4600 Storbyfaktoren Emneplan

Engelsk emnenavn
City development: challenges and opportunities
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Minst 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende RLE-lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.

Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.

  • Deltakelse i fagdidaktisk verksted om filosofi. Det er krav om deltakelse i verkstedet fordi det faglige innholdet gir en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom pensumlitteraturen. Fravær fra verkstedet kan tas igjen ved at studenten deltar på utsatt verksted som blir arrangert senere i semesteret.
  • Deltakelse på ekskursjoner til budhisttempel, og hindutempel. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.
  • Hvert annet år tilbys, om mulig, studietur til India. Studieturen regnes som en fordypning. Det tilbys alternative fordypninger: Arbeid med digitale læremidler i RLE og fordypning i filosofi og muntlige ferdigheter. Alle deltar på en av disse fordypningene som tilbys. Det er ulike arbeidskrav knyttet til de alternative fordypningene.

Forkunnskapskrav

Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter. Studentene prøves i pensum emne 1 og 2.

Læringsutbytte

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell oppgave knyttet til generelle bystudier midtveis i semesteret. Dette er et arbeidskrav og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Godkjente obligatoriske aktiviteter på seminarene er vilkår for å kunne fremstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en mappeinnlevering bestående av:

  • Individuell midtveisoppgave på 2000 ord (5 sider)
  • Byforsker-team presenterer funn gjennom tre blogg-poster på 1-2 A4-sider hver (Bybloggen)
  • Individuelt refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven, på maks 2000 ord (5 sider).
    • Hvordan var arbeidsprosessen
    • Hva ville man gjort annerledes i både selve arbeidet (tematisk, teoretisk, etisk, metodisk) og i presentasjon
    • Hvordan ville man utviklet prosjektet videre

De tre innleveringene vektes likt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene

Opptakskrav

Målgruppe er masterstudenter ved OsloMet.

Opptakskrav er fullført Bachelorgrad, samt opptak ved et av OsloMet sine masterprogrammer