Programplaner og emneplaner - Student
OASV4600 City development: challenges and opportunities Course description
- Course name in Norwegian
- Storbyfaktoren
- Study programme
-
Master's Programme in Public Administration and Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I kraft av sin størrelse og kompleksitet representerer storbyer både særegne utfordringer og muligheter. Storbyer står for eksempel ovenfor problemer som opphopning av levekårsutfordringer, lite kostnadseffektive offentlige ytelser, klima- og miljøbelastninger, segregering og sosiale ulikheter og krevende oppvekstforhold . I tillegg har storbyer gjerne egne utfordringer knyttet til ledelse og demokratisk medvirkning. Samtidig er storbyer områder hvor man har potensial for å finne nye og kreative løsninger med stor innvirkning. Storbyer verden over er drivkraften i klimaomstillingen, de har sterke kompetansemiljøer med kapasitet og kompetanse til å møte de mangfoldige utfordringene de står overfor, og til å skape nye og bedre tjenester. Det er i storbyene man kan utvikle nye og innovative løsninger på økonomiske, sosiale og miljømessige utfordringer
Emnet ‘Storbyfaktoren’ er et praksisnært og flerfaglig bystudie-emne som tilbys masterstudenter ved OsloMet. Emnet tar utgangspunkt i grunntekster fra storbystudier (urban studies) som omhandler storbyers karakter og rolle, hva urbanisering innebærer, storbyers historiske utvikling, etiske problemstillinger, samt utviklingen av bystudier som fagfelt. Emnet vil gi OsloMets studenter en grundig innføring i mulighetene og utfordringene storbyer står ovenfor.
Faget er strukturert slik at den første bolken vil bestå av felles undervisning der kjernetekster innen storby og storbyutvikling gjennomgås. Studentene deles så inn i tverrfaglige arbeidsgrupper hvor de utfordres til å ta tak i en reell «utfordring» eller «mulighet» som våre storbyer står ovenfor. Hva består utfordringen i, hva kan være mulige løsninger og/eller hvordan skal man utløse potensialet for innovasjon i storbyer? Gjennom tett kontakt med OsloMets storbyforskning, Oslo kommune og universitetsbydeler kobles studentene tett på byen Oslo.
Recommended preliminary courses
This programme description was prepared by OsloMet pursuant to the National Curriculum Regulations for Engineering Education, adopted by the Ministry of Education on 18 Mai 2018.
The Norwegian Qualifications Framework for Higher Education, which was adopted by the Ministry of Education and Research on 20 March 2009, provides an overview of the overall learning outcomes defined in terms of the knowledge, skills and general competence candidates are expected to have achieved after completing the degree programme. The learning outcomes described in the programme description have been prepared in accordance with the National Curriculum Regulations and the Qualifications Framework.
The purpose of the programme is to provide students with a broad theoretical and practical background. Knowledge of biotechnology will be based on a general chemistry platform and thorough training in chemical analysis techniques, which will give the students flexibility in terms of their choice of career and further studies.
Biotechnology is sometimes referred to as the new global growth industry. Great progress has been made in biotechnology, especially in connection with medical diagnostics, forensic analyses, treatment of illnesses, production processes (beer, wine, yoghurt and cheese), animal feed, biological water treatment, the utilisation of enzymes in technical processes, for example in biodiesel and petrol production, and waste management.
An education in biotechnology and chemistry provides opportunities to take part in exciting developments in the food processing industry, pharmaceutical industry, chemical industry, and the aquaculture and fisheries industry. The education can also provide opportunities for jobs relating to R&D activities at several research institutions and in various research communities.
Possible work areas also include the operation of water treatment facilities, analyses of polluting emissions and mapping of the damaging effects of such pollution on people, animals and nature. The broad chemistry background this programme provides will also enable candidates to work in the industrial production of glue, paint and varnish, detergents and petroleum products.
Further education
The bachelor’s degree programme in Biotechnology and Applied Chemistry has one programme option:
- Biotechnology
It is a three-year programme, and candidates who have completed the programme will be awarded the degree Bachelor of Biotechnology and Applied Chemistry.
There are a number of further education options for candidates with a bachelor’s degree in engineering. Many students go on to take a master’s degree in technology at OsloMet (for example at the Faculty of Health Sciences), NTNU, UMB, UiO or other Norwegian and foreign universities.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter som gjør seg spesielt gjeldende i dagens storbyer, og kan analysere disse med utgangspunkt i bystudier som fagområde
- har avansert kunnskap om sentrale teorier og tekster innen bystudier, inkludert tverrvitenskapelige teorier og metode
- har spesialisert innsikt i en spesifikk urban utfordring eller mulighet (og kan med sin teoretiske og metodiske kompetanse bidra til kunnskap som kan belyse aspekter rundt denne utfordringen/muligheten).
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere relevante problemstillinger og gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i samarbeid med studenter med ulik studiebakgrunn
- kan benytte seg av bibliotekressurser for å oppsøke relevant faglitteratur, og kritisk anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide på tvers av faglige og sektorielle skiller
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og anvende sine teoretiske og metodiske ferdigheter for på nye områder å belyse slike problemstillinger;
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor bystudier, både med spesialister og til allmennheten
Teaching and learning methods
Undervisningen består av 6 forelesninger og 6 seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse i seminarene, med obligatorisk fremlegg av midtveisoppgave.;
Emnet er delt inn i to seksjoner. Den innledende seksjonen bygger på forelesninger om bystudier, herunder samtidige utfordringer og muligheter man møter i (stor-)byer og steder preget av urbanisering. I del to av undervisningen deles studentene inn i seminargrupper på tvers av institutter og fakulteter etter hvilke byutfordringer de selv vil jobbe med.
Course requirements
Individuell oppgave knyttet til generelle bystudier midtveis i semesteret. Dette er et arbeidskrav og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Godkjente obligatoriske aktiviteter på seminarene er vilkår for å kunne fremstille seg til eksamen.
Assessment
Mappeinnlevering bestående av
- Individuell midtveisoppgave på 2000 ord (5 sider)
- Byforsker-team presenterer funn gjennom tre blogg-poster på 1-2 A4-sider hver (Bybloggen)
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven, på maks 2000 ord (5 sider).
- ;Hvordan var arbeidsprosessen
- Hva ville man gjort annerledes i både selve arbeidet (tematisk, teoretisk, etisk, metodisk) og i presentasjon
- Hvordan ville man utviklet prosjektet videre
De tre innleveringene vektes likt.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene
Admission requirements
The programme is aimed at applicants who have a background in natural science and wish to take higher education in an engineering field. Applicants without a natural science background can apply for admission to OsloMet's introductory course ( Forkurs) or three-semester scheme ( Tre-termin) to qualify for the engineering programmes. See OsloMet’s website: www.oslomet.no/
Course contact person
Marianne Millstein