EPN-V2

OASV4500 Personvernrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Privacy and Data Protection Law
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Enkeltemner knyttet til masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Alle virksomheter - både i privat og offentlig sektor - behandler personopplysninger i mindre eller større grad. Det kan være opplysninger om ansatte, borgere, brukere, kunder, pasienter, leverandører, samarbeidspartnere, osv. Personopplysningslovgivning omhandler regler alle som vil behandle personopplysninger må følge, og har bestemmelser som gir rettigheter for individer det behandles personopplysninger om (de registrerte).

Emnet tar utgangspunkt i personvernrett (privacy law), herunder rett til ivaretakelse av personlig integritet, privatliv, selvbestemmelse (autonomi) og selvutfoldelse. Deretter behandles personopplysningsvern (data protection law), dvs. regler og standarder for behandling av personopplysninger som har ivaretakelse av personvern som hovedmål.

Emnet omhandler de følgende temaene: grunnleggende krav for behandling av personopplysninger; de registrertes rettigheter; krav til informasjonssikkerhet, internkontroll, risikobasert tilnærming og vurdering av personvernkonsekvenser; plikter for behandlingsansvarlige og databehandlere; personvernombudets rolle; overføring til tredjeland; Datatilsynets og europeiske myndigheters roller, og sanksjonsregler. Det legges vekt på europeiske og norske regler og da særlig EUs Personvernforordningen/GDPR (2016/679) og norsk implementering av forordningen.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap i EUs regelverk knyttet til behandling av personopplysning og implementering i Norge
  • inngående kunnskap i personvernrettslige grunnprinsipper, sentrale begreper, roller og plikter, og de registrertes rettigheter
  • evne til å problematisere forhold til forvaltningsloven og offentlighetsloven

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere, systematisere og formulere personvernrettslige spørsmål
  • problematisere og drøfte sentrale teoretiske personvernrettslige problemsstillinger
  • anvende aktuelle personvernrettslige regler på praktiske problemsstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
  • formidle og beherske fagområdets uttrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell muntlig presentasjon av erfaringer fra yrkesfaglig praksis. Varighet: 15 minutter per student. Presentasjonen gjennomføres for medstudenter i grupper på 3-6 studenter.

Hensikten med arbeidskravet er å dele erfaringer fra yrkesfaglig praksis

;

Arbeidskrav 2

Individuell skriftlig og faglig forankret oppgave om planlegging, gjennomføring og vurdering av en innovasjon eller et utviklingsarbeid innen eget primæryrke. Oppgaven skal knyttes til yrkesfaglig praksis og hensikten er at studentene skal få erfaring med å dokumentere og lede endrings- og/eller utviklingsarbeid. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg

;

Arbeidskrav 3

Individuell refleksjon over eget kompetansebehov og egen kompetanseutvikling i yrkesfaglig bredde og dybde, basert på kartlegging og dokumentasjon av yrkesfaglig praksis i løpet av studiet. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal bli bevisst egen kompetanse innen beredde og dybde, samt identifisere videre behov for kompetanseheving.

Arbeidskrav 4

Faglig refleksjon i grupper på 4-6 personer som omhandler utviklingen av eget pedagogiske grunnsyn. Gruppearbeidet avsluttes med muntlig presentasjon i plenum på inntil 20 minutter per gruppe.

Hensikten med arbeidskravet er å bli bevisst og kunne begrunne eget pedagogisk ståsted ved hjelp av pedagogisk teori.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

14 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved karakteren F for ikke bestått vil det bli gitt ny oppgavetekst
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn, der A til E er bestått og F angir ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport.

Sensorordning

  • Yrke, organisasjon og ledelse
  • Yrkesmessige utfordringer og muligheter i skole, kultur-, samfunns- og arbeidsliv
  • Likestilling i skole- og arbeidsliv
  • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
  • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsutsikter knyttet til yrke og samfunn
  • Forskningsmetoder
  • Innovasjons-, utviklings- og endringsarbeid.
  • Digitalisering og velferdsteknologi
  • Bærekraft og yrkesetikk
  • Danning til skole og arbeidsliv
  • Ulike pedagogiske retninger og pedagogisk grunnsyn

;

Praksis

  • 10 dager yrkesfaglig praksis
  • 0 dager veiledet praksis

Emneansvarlig

Emily M. Weitzenböck