Programplaner og emneplaner - Student
OASV4300 Prosjektpraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practice in Project Work
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om opplæringsloven, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter, og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
- har kunnskap om fagområdet design, kunst og håndverks tradisjoner og ideologiske ståsted i et historisk og samtidig samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og aktuell forskning knyttet til undervisning, læring og vurdering innen fagområdet og læreplanverkets tverrfaglige temaer
- har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer som egner seg i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
- har kunnskap om rammefaktorer og HMS-arbeid i skoleverkstedene, og kjenner til lover og forskrifter som regulerer dette
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
- kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- kan analysere og vurdere læreplaner, og drøfte fagteori og innhold i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
- kan begrunne og drøfte fagområdets egenart og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
- kan vurdere elevers praktisk skapende arbeid og faglige kompetanse, og legge til rette for at elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfellesskap
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
- kan formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
Forkunnskapskrav
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- spesialisert innsikt i utfordringer innenfor et begrenset felt innen administrasjon og styring
- forståelse for hva tverrfaglig tilnærming innebærer og kan bidra med
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, organisering og gjennomføre et tverrfaglig prosjekt formulert av en ekstern oppdragsgiver
- kombinere kunnskap og teoretiske perspektiver fra ulike fag innen studiet for å belyse reelle utfordringer for administrasjon og styring i offentlig sektor
- benytte relevant teori og metode i et prosjektarbeid
- reflektere og vurdere eget arbeid
- reflektere over hvordan disipliner, teorier og metoder er relevante for oppgaven
Generell kompetanse
Studenten kan
- samarbeide om et prosjekt
- presentere resultater fra et prosjekt muntlig og skriftlig
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformen vil måtte tilpasses det enkelte prosjekt, men inkluderer selvstudium, seminarer, presentasjoner og oppgaveskriving. Typiske læringsformer er veiledning, tilbakemeldinger fra prosjektleder og emneansvarlig, diskusjoner med prosjektmedarbeidere, og prosjektrelaterte aktiviteter. Stor grad av selvstendighet og egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
Ved semesterstart etableres prosjektgrupper som består av minst to og maksimum tre studenter. Studenter kan søke emneansvarlig om unntak dersom man inngår i en prosjektgruppe hos oppdragsgiver. Prosjektene skal være basert på inngåtte avtaler med eksterne oppdragsgivere om oppdrag som krever bearbeiding av data basert på ny datainnsamling eller bruk av tilgjengelige data. Resultatene skal formidles i en rapport. Oppdraget skal ha et omfang tilsvarende 6 uker fulltidsstudie for hvert gruppemedlem. En prosjektleder hos oppdragsgiver følger opp studentgruppen i henhold til avtalen. Erfaringer på tvers av emnets prosjektgrupper utveksles i et felles seminar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 3000-3500 ord) som teller 100%.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvising følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.