EPN-V2

OASV4300 Prosjektpraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practice in Project Work
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studentene erfaring i å planlegge, organisere og gjennomføre et utredningsprosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver. Emnet gir studentene mulighet til å jobbe med problemstillinger som er aktuelle for praksisfeltet ved bruk av arbeidsformer fra arbeidslivet. Studentene får mulighet til å anvende kunnskaper og perspektiver fra masterstudiet i en utredningsoppgave, de får trening i å belyse et tema fra ulike faglige perspektiv, og de får erfaring i å samarbeide med andre om en slik oppgave.

Undervisningsspråk er norsk, men studentene må tilpasse seg arbeidsspråket på sitt praksissted. 

Forkunnskapskrav

Studentene må ha bestått emnet i vitenskapsteori og forskningsmetode og minst tre av de andre fire obligatoriske emnene før opptak til prosjektpraksis. Studentene kan ikke både velge emnet forskningspraksis og emnet prosjektpraksis. Studentene kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som de gjennomfører prosjektpraksis.   

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse;
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
  • anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
  • anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
  • anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • vurdere kvaliteten på aktuell forskning
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformen vil måtte tilpasses det enkelte prosjekt, men inkluderer selvstudium, seminarer, presentasjoner og oppgaveskriving. Typiske læringsformer er veiledning, tilbakemeldinger fra prosjektleder og emneansvarlig, diskusjoner med prosjektmedarbeidere, og prosjektrelaterte aktiviteter. Stor grad av selvstendighet og egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Ved semesterstart etableres prosjektgrupper som består av minst to og maksimum tre studenter. Studenter kan søke emneansvarlig om unntak dersom man inngår i en prosjektgruppe hos oppdragsgiver. Prosjektene skal være basert på inngåtte avtaler med eksterne oppdragsgivere om oppdrag som krever bearbeiding av data basert på ny datainnsamling eller bruk av tilgjengelige data. Resultatene skal formidles i en rapport. Oppdraget skal ha et omfang tilsvarende 6 uker fulltidsstudie for hvert gruppemedlem. En prosjektleder hos oppdragsgiver følger opp studentgruppen i henhold til avtalen. Erfaringer på tvers av emnets prosjektgrupper utveksles i et felles seminar. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Alle gruppene må levere et prosjektmandat utarbeidet i samarbeid med oppdragsgiver i begynnelsen av semesteret. Studentene får utlevert en mal til prosjektmandatet de skal fylle ut. Mandatet må godkjennes av faglærer før prosjektet starter. 
  • Arbeidskrav 2: Gruppene må identifisere ca. 150 sider selvvalgt pensum knyttet til prosjektets tema og faglige innretning. Pensum godkjennes av emneansvarlig lærer. 
  • Arbeidskrav 3: Alle gruppene må gjennomføre og dokumentere presentasjon av prosjektets resultater for oppdragsgiver.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet er et individuelt notat i vitenskapsteori med selvvalgt problemstilling ut fra pensum. Notatet skal være på 6-8 sider.

Arbeidskrav 2: Det andre arbeidskravet er todelt: En del er knyttet til kvalitativ metode, den andre delen er knyttet til kvantitativ metode. Innenfor hver av delene skal studentene levere et notat på 5-6 sider. Den totale rammen for arbeidskravet er følgelig 10-12 sider. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer.

Formålet med arbeidskravene;er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Bruk av kalkulator er tillatt;(se eget reglement). Ellers er ingen hjelpemidler tillatt.