EPN-V2

OASV4300 Practice in Project Work Course description

Course name in Norwegian
Prosjektpraksis
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet gir studentene erfaring i å planlegge, organisere og gjennomføre et utredningsprosjekt i samarbeid med en oppdragsgiver. Emnet gir studentene mulighet til å jobbe med problemstillinger som er aktuelle for praksisfeltet ved bruk av arbeidsformer fra arbeidslivet. Studentene får mulighet til å anvende kunnskaper og perspektiver fra masterstudiet i en utredningsoppgave, de får trening i å belyse et tema fra ulike faglige perspektiv, og de får erfaring i å samarbeide med andre om en slik oppgave.

Required preliminary courses

Studentene må ha bestått emnet i vitenskapsteori og forskningsmetode og minst tre av de andre fire obligatoriske emnene før opptak til prosjektpraksis. Studentene kan ikke både velge emnet forskningspraksis og emnet prosjektpraksis. Studentene kan ikke ha lønnet arbeid hos oppdragsgiver i samme periode som de gjennomfører prosjektpraksis.

Learning outcomes

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Teaching and learning methods

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og bærekraftige prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte
  • kan vurdere, begrunne og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde

Assessment

Arbeid- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid, litteratur-/kildestudier, individuell veiledning.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1500 ord +/- 10 %, + litteraturliste og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller utdanningsprogram for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal dere få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

Arbeidskrav 2

Individuell presentasjonsøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi (inntil 20 minutter), med skriftlig refleksjon etter endt presentasjon. Omfang: 1000 ord +/- 10%, + vedlegg. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Hensikten med arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen og videreutvikle sin egen måte å fremføre presentasjon av ny teknologi innen eget fagområde for sine medstudenter.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Grading scale

Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Examiners

Alle hjelpemidler tillatt.

Course contact person

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.