EPN-V2

OASV4200 Forskningspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practice in Research
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet mediedesign, -produksjon og prosjektutvikling er et praktisk-teoretisk emne på masternivå som fokuserer på ideutvikling og planlegging av prosjekt innen mediedesign og/eller medieproduksjon. Studentene kan utvikle ide og produksjonplan for prosjektet individuelt eller i grupper, men må skrive et individuelt refleksjonsnotat. Dette emnet fungerer som et forprosjekt til en praktisk masteroppgave.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om prosjektutvikling og produksjonsplanlegging av ulike typer medieproduksjoner.
  • har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om ulike faser i designprosesser, konseptutvikling, prototyping og testing.
  • har god innsikt i prosjektutvikling med fokus på, og/eller medvirkning av, en målgruppe.

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle forprosjekt til ulike medieproduksjoner
  • kan delta aktivt i utviklingen av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner.
  • kan anvende teoretisk kunnskap om mediedesign- og produksjon i egen prosjektutvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i prosjektutvikling og styring av medieproduksjoner og designprosesser.
  • har innsikt i fasilitering av medvirkning
  • kan delta aktivt, praktisk-teoretisk i produksjoner innen fagfeltet i bransjen.
  • kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet undervises over to gitte uker med undervisning ved OsloMet. Nærmere detaljer om tid og rom kommer i god tid før studiestart. Emnet er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktisk retta gruppeoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er knyttet tre arbeidskrav til emnet:

  • Arbeidskrav 1: Skisse om ide-utvikling og bruk av metode, 600-800 ord
  • Arbeidskrav 2: Muntlig framlegg på 10 minutter av prosjektoppgaven fra ide til produkt med opponent.
  • Arbeidskrav 3: Prosjektskisse, manusutkast, prototype eller annen type forproduksjon, 600-800 ord.

All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 20% mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal få erfaring med videreutvikling av ideer og prosjekter til medieproduksjoner, gjennom bruk av metoder og teori.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved ikke godkjent framlegg av prosjektoppgave, kan studenten legge fram prosjektoppgaven på nytt, innen angitt frist. Ved sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, får studenten ikke levere oppgaven, og mister dermed retten til å gå opp til eksamen.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen, som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Vurdering og eksamen

The programme consists of courses that lead up to an exam. Each course is worth at least 10 credits.

The programme comprises the following courses (see the national curriculum):

Common courses (C), 30 credits – basic mathematics, systems perspectives on engineering and an introduction to professional engineering practice and work methods. The common courses are common to all study programmes.

Programme courses (P), 50-70 credits – technical subjects, natural science subjects and social science subjects. Programme courses are common to all programme options in a study programme

Technical specialisation courses (TS), 50-70 credits – courses that provide a clear specialisation in the student’s chosen engineering subject and that are based on programme courses and common courses

Elective courses, 20-30 credits (E) – courses that provide breadth or depth in the professional specialisation.

Elective courses and further education

Elective courses can focus on breadth or depth learning. The elective course EMVE3500 HVAC, worth 20 credits and offered in the fifth semester, focuses on depth learning and is a compulsory part of the programme.

In addition, students must take one elective course worth 10 credits in the fifth semester. See the table below. If a student wants to choose another course or take the elective course in another semester, it must be approved by the programme.

Students who want to qualify for admission to the Master’s Degree Programme in Energy and Environment in Buildings at OsloMet must have at least a C on average and 30 credits in mathematics including statistics and Mathematics 3000 or 4000. These admission requirements apply to most master’s degree programmes in Norway.

5. semester

EMVE3500 HVAC and renewable energy (HVAC) (E) (compulsory)

EMVE3700 Computational Heat Transfer and Fluid Flow

BYVE3605 Hydroelectric Power (**)

DAVE3700 Mathematics 3000 (*)

DAVE3710 Academic English (*)

STKD6610 Technology and Society II (*)

DAVE3705 Mathematics 4000 (***)

(*) Common elective courses for the engineering programmes (**) See the programme description for the Bachelor’s Degree Programme in Civil Engineering

(**) See Civil engineering

(***) The course is held in spring, and the students from the Civil Engineering programme are therefore not normally expected to take this. Students in the programme are nevertheless entitled to register for the course, and if the course is completed, it can be approved as an elective course in the degree programme.

Hjelpemidler ved eksamen

See the respective course descriptions for more detailed information about work methods, reading lists, assessment and exam aids. Teaching and supervision are provided as a combination of lectures, calculation and computer exercises, laboratory exercises and projects. Laboratory work and projects are carried out in groups.

Periods of project work are largely based on the students' own efforts, and the amount of project work increases as the programme progresses. More external teaching resources will also be involved during the final three semesters than during the three first semesters. English textbooks are used in several courses. Special compendia will be prepared for some courses. The study programmes also make extensive use of standards and regulations relating to the courses.

Before the programme starts, the person responsible for the course will prepare a teaching plan for the course that will contain detailed information about scheduled exercises and coursework requirements with pertaining deadlines, a progress schedule and a reading list.

Vurderingsuttrykk

The engineering programmes are adapted for internationalisation in that the students can take courses abroad, primarily from the fourth semester. See: https://www.oslomet.no/

In addition, OsloMet's collaborates with institutions in several European countries on an English-language course called European Project Semester (EPS). It is worth 30 credits, and is mainly intended for incoming exchange students. Interested students can take the final semester of their programme as an EPS abroad. For OsloMet's own students, an EPS course at OsloMet can replace the bachelor’s thesis. Admission to EPS is based on individual application.

Engineering is an international field. Much of the course literature is in English, and several of the systems and work tools use English as their working language. Some of the teaching may be in English. The individual course descriptions will state which courses this concerns. These courses will give the students good experience and knowledge of English engineering terminology.

Sensorordning

Required coursework means compulsory assignments/activities that must be approved by a given deadline in order for students to be able to sit the exam. Coursework can be written work, project work, oral presentations, lab courses, compulsory attendance at lectures or in groups etc. The coursework requirements for each course are described in the course description.

The required coursework is intended to ensure the students’ progress and development and that they participate in necessary elements of the programme. Coursework requirements can also be set to ensure that students achieve a learning outcome that cannot be tested in an exam.

Previously approved coursework can be valid for three years after it is approved, provided that the course remains unchanged.

Required coursework is assessed as approved or not approved.