EPN-V2

OASV4200 Forskningspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practice in Research
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Student

  • kan vurdere kompleksiteten av klientens problem og har kunnskap om ulike kunstterapiintervensjoner som samsvarer med fastsatte mål
  • har kunnskap om ulike kunstbaserte og kliniske verktøy som kan brukes for å vurdere kunstneriske og psykologiske elementer av passende intervensjoner for ulike behov
  • forstår tilknytningsteori og prinsipper for traumebehandling innenfor rammen av kunstterapi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og bruke både fysiske- og digitale kunstterapiintervensjoner rettet mot spesifikke behov hos en klient eller gruppe klienter
  • kan fleksibelt anvende ulike metoder for kunstterapi ut fra klientens problemer og kommunisere målene for spesifikke intervensjoner
  • kan utvikle og bruke forskningsbaserte intervensjoner og beskrive praksis på en systematisk måte som muliggjør videre forskning og analyse av intervensjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lage nye løsninger og anvendelser av kunstterapi som er skreddersydd til behovene til ulike klienter og klientgrupper
  • kan fleksibelt anvendekunstterapimetoder for å svare på ulike problemer basert på prinsipper for kartlegging og intervensjonsutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet benytter varierte kunstbaserte og studentaktive læringsmetoder.

Mellom samlingene vil det være digitale forelesninger og studentene skal jobbe med intervensjonsutvikling som skal simuleres og diskuteres i gruppe. Resultatene av dette arbeidet skal presenteres til eksamen.

Ferdighetstrening gjennomføres i workshops. I workshops med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I workshops med personlig fokus, skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.

Praksis

Emnet inkluderer minst 20 timer praksisopplæring i form av intervensjonssimuleringer hvorav minst 2 timer aktiv ledelse av simulering og resterende timer er deltakende observasjon.

I tillegg er det 20 timer praksisopplæring utenfor universitetet. Kunstterapipraksis kan gjennomføres både som fysiske møter og gjennom digitale arenaer, avhengig av praksiskontekst og klientgruppe. Praksis kan være individuell eller i gruppe, og kan gjennomføres på egen arbeidsplass ved faglig relevans. For mer detaljerte beskrivelser av praksis, se egen plan for praksisopplæring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Selvvalgt pensum. Den enkelte student må i samråd med veileder identifisere ca. 150 sider selvvalgt pensum knyttet til forskningsprosjektets tema og faglige innretning. Pensum godkjennes av emneansvarlig lærer. 
  • Arbeidskrav 2: Obligatorisk sluttseminar. Det kreves deltagelse på felles seminar der studentene muntlig presenterer sine refleksjonsnotater. Hvis flere studenter har jobbet i samme prosjekt kan man velge å presentere sammen. Det settes av en halvtime til hver student (inkluderer presentasjon, kommentarer og spørsmål).

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av to deler: 

1) Skriftlig faglig produkt: Det faglige produktet tilpasses det gjeldende forskningsprosjektet. Formatet kan være en egen selvstendig publikasjon i rapportform, eller arbeidet kan inngå som en selvstendig eller integrert del av en publikasjon fra prosjektet. I det siste tilfellet må studenten angi, og prosjektleder godkjenne, hvilke deler av publikasjonen som utgjør studentens faglige produkt. Det faglige produktet skal presenteres i en «ramme» i form av en innledning og konklusjon som beskriver bidragets relevans i forhold til resten av prosjektet og trekker noen samfunnsmessige implikasjoner. Studenter i samme forskningsprosjekt kan skrive individuelt eller sammen. Ved samskriving må det foreligge en dokumentasjon på hvem som har utført hvilke deler av arbeidet. Det faglige produktet skal være på ca. 30 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

2) Refleksjonsnotat: Refleksjonsnotatet skal redegjøre for de arbeidsoppgavene studenten har gjennomført, og inkludere en refleksjon over egen læring og bidragets relevans. Refleksjonsnotatet skrives individuelt. Refleksjonsnotatet skal være på ca. 1000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Både det faglige produktet og refleksjonsnotatet må leveres innen en fastsatt frist og være bestått for å få emnet godkjent. 

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått -Ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Sensorordning

Fullført emne MAART4100 Introduksjon til metoder og etikk i kunstterapi.