EPN-V2

OAS5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis in Public Administration
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av vitenskapelige metoder, herunder samfunnsvitenskapelig eller juridisk metode. Selv om studentene i utgangspunktet selv velger tema og metode for masteroppgaven, vil interne og tilgjengelige veiledningsressurser også bli tatt hensyn til ved godkjenning av masteroppgavetema og tildeling av veileder. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt etter at alle eksamener i studiets emner er gjennomført.

Undervisningsspråk er norsk. 

Forkunnskapskrav

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk rettskriving og normer for god språkføring
  • kjenner grunnleggande perspektiv, omgrep og modellar innanfor retorikk og andre former for tekstanalyse
  • er medviten og har kunnskap om samanhengen mellom språk, tanke og røyndom
  • har kunnskap om kva rolle språket speler i samfunnet

Ferdigheiter

Studenten

  • har utvikla evna til å uttrykke seg i eit klart og engasjerande språk
  • kan analysere skriftlege og munnlege tekstar med utgangspunkt i retorikk og andre teoriar om språk og tekst
  • kan presentere og drøfte faglege problemstillingar

Generell kompetanse

Studenten

  • har eit reflektert forhold til språkbruken hos seg sjølv og andre

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan et avgrenset felt innen offentlig administrasjon og styring påvirkes av oppgavens art og av politisk og samfunnsmessig kontekst
  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innen administrasjon og styring, primært innenfor offentlig virksomhet
  • inngående kunnskap om teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
  • inngående kunnskap om akademiske krav til et forskningsprosjekt

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere en problemstilling og anvende relevante teorier for å analyser og drøfte denne problemstillingen
  • bruke relevante forskningsmetoder for innsamling og analyse av data på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i samsvar med metodiske krav og gjeldende forskningsetiske normer
  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere metodebruk i, og resultater fra, undersøkelser og evalueringer
  • formidle egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Arbeids- og undervisningsformer

Passed first year of the programme or equivalent.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge: The student has knowledge of

  • clinical assessment processes in nursing aimed at attending to the patient's basic needs and resources in mental health care, including therapeutic treatment activities and milieu therapy
  • different theoretical perspectives on mental health disorders and mental health work: the significance of relationships, professional ethics, aesthetics and dignity, and integrity in dealings with patients and next of kin
  • coping strategies and recovery processes (patient perspective, user participation and empowerment)
  • mental health and psychosocial problems among refugees and immigrants: trauma, loss, grief and identity
  • mental health in a historical perspective
  • the relationship between substance abuse and mental health disorders
  • how mental health disorders such as psychoses, personality disorders, anxiety and mood disorders affect the patient's basic needs, as well as special circumstances relating to old age psychiatry
  • pharmacology and drug administration related to relevant diseases
  • compulsory provisions set out in health legislation that apply to the municipal and specialist health services

Skills: The student

  • is capable of observing, assessing and providing nursing care to patients with mental health disorders and reflecting on their own professional practice in relation to those with mental health disorders
  • masters relevant drug administration
  • is capable of taking active part in interdisciplinary cooperation
  • is capable of using theory on personality psychological factors, cognitive functions, ego functions, identity, self-image and moods
  • is capable of using theory on therapeutic communication and cooperation principles and theory on facilitating the therapeutic climate
  • is capable of using relevant results from research and development work in dealings with and treatment of people with mental health disorders

Competence: The student is capable of

  • planning and carrying out nursing interventions relating to patients receiving mental health care and substance abuse treatment
  • sharing opinions that can contribute to professional development

Vurdering og eksamen

Clinical training, lectures, group work, seminars, written assignments, logs, supervision and self-study.

Students will firstly take a preparatory course lasting approx. two weeks, before embarking on eight weeks' clinical training with direct patient contact.

Hjelpemidler ved eksamen

All clinical training have different compulsory activities and tasks in the implementation

Vurderingsuttrykk

The assessment is based on the learning outcomes for the course, the student's specification of the learning outcomes and the formative assessment made of the student during the clinical training period.

Students' clinical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high.

  • Less than 10% absence: The student can complete the clinical training course as normal.
  • 10-20% absence: If possible, the student can make up for the clinical training missed. This must be agreed with the clinical training supervisor and the supervisor at the university.
  • More than 20% absence: The student must retake the whole clinical training course.

Students are responsible for obtaining a copy of their assessment form from the supervisor. The form must be presented to the new supervisor in the next clinical training period.

Sensorordning

Not relevant.