EPN-V2

OAS4400 Forskningsmetode og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F

Forkunnskapskrav

Alle bacheloroppgavene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap:

Studenten har:

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av data
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
  • anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
  • anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
  • anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • vurdere kvaliteten på aktuell forskning
  • kjenner til og kan formidle aktuell forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Intern og ekstern sensor vurderer alle studentene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere et notat på mellom åtte og ti sider med selvvalgt tema. Dette skal omfatte både kvantitative, kvalitative og vitenskapsteoretiske problemstillinger. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og i praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer. Notatet godkjennes av faglærer. Hvis notatet ikke godkjennes, må det forbedres innen en gitt frist, gitt av faglærer. Notatet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

A til F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering av alle eksamensbesvarelsene.