Programplaner og emneplaner - Student
OAS4300 Leadership Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningen skjer som en kombinasjon av felles veiledningsseminar og individuell veiledning.
Studentene oppfordres til å velge tema og problemstilling tidlig i studieløpet, og benytte valgmuligheter i forbindelse med emner og skriftlige arbeider underveis som forberedelse til masteroppgaven. Tema, problemstilling og metodisk opplegg for undersøkelsen skal legges fram på et presentasjonsseminar tidlig i andre semester i andre studieår.
Veiledning
Hver student får oppnevnt en veileder med tilknytning til fagmiljøet ved masterstudiet. Studentene har rett til inntil åtte timer veiledning.
Forkunnskapskrav
En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven, og danne grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres en gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
Fire av de individuelle veiledningstimene er obligatoriske, i tillegg kommer ett felles veiledningsseminar.
Læringsutbytte
Masteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter, og skal ha et omfang på 16 000 ord +/-10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres muntlig eksamen. Masteroppgaven blir vurdert sammen med muntlig eksaminasjon. Det blir gitt karakter for masteroppgaven med mulighet for justering av karakteren opp eller ned en karakter, på bakgrunn av muntlig eksamen. Der to kandidater har skrevet felles masteroppgave gjennomføres felles muntlig eksamen.
Innhold
- Traits and skills of leadership
- Leadership behaviors
- Contingency theories of effective leadership
- Dyadic theories of leadership, specifically the relationship between leaders and followers
- Charismatic and transformational leadership
- Positive leadership and work-related well-being
- Power and influence
- Current issues and avenues for future research
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene, inkludert muntlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
All printed or hand-written material is allowed with proper use of references
Vurderingsuttrykk
The final paper will be assessed using the normal grading scale from A to F, with A as the best grade and F for fail.
Sensorordning
The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiners assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass. Students who have failed a regular examination are entitled to sit a new examination.
Emneansvarlig
Karoline Kopperud