EPN-V2

OAS4300 Leadership Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership
Studieprogram
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Leadership is a complex issue that has long been a subject of great interest among people. Students in this master's programme will gain experience in leadership roles during their career, or be affected by leadership processes. Leadership is also an academic field, and this course aims at making students acquainted with leadership as an empirical field of research with relevance to practical applications in the workplace. As a student in this course, you will gain an advanced understanding of the empirical research underpinning evidence-based leadership practice. You will also get an overview of how theoretical models of leadership may be substantiated by empirical research and learn how these findings may relate to the practical application of leadership roles and leadership development in organizations. The course will be taught in English if attended by international students. The course will be taught in Norwegian if attended by only Norwegian speaking students.

Forkunnskapskrav

Emnet gir en innføring i grunnleggende teorier om makt og grunnleggende teori om organisasjon og ledelse som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner med makt-, organisasjons- og ledelsesteori. Hvordan lederroller og styringsinstrumenter henger sammen og virker inn på drift og utvikling av virksomheter er et hovedfokus.

Læringsutbytte

Knowledge

The students will gain advanced understanding of:

  • Central theoretical models of leadership and how these theories have evolved throughout history
  • Contemporary research based knowledge in leadership
  • The relationship between leadership and important outcomes for individuals and organizations, the factors that explain these relationships, and of relevant contingencies

Skills

The student is able to:

  • Critically examine and discuss leadership theories; research; and practice
  • Read scientific contributions and apply them to issues of practical interest to the general public
  • Identify interesting avenues of leadership research and apply appropriate methodology to undertake research on leadership

General competence

The student will be able to:

  • Communicate and discuss scientific contributions within leadership research to both scientists and practitioners
  • Communicate results from individual projects both in written and orally
  • Gather and make use of scientific sources and leadership literature

Innhold

  • Traits and skills of leadership
  • Leadership behaviors
  • Contingency theories of effective leadership
  • Dyadic theories of leadership, specifically the relationship between leaders and followers
  • Charismatic and transformational leadership
  • Positive leadership and work-related well-being
  • Power and influence
  • Current issues and avenues for future research

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • maktrelasjoner og former for makt,
  • organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
  • organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
  • anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
  • planlegge og iverksette endringsprosesser.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
  • bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
  • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
  • anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Vurdering og eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.

Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom;arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Hjelpemidler ved eksamen

All printed or hand-written material is allowed with proper use of references

Vurderingsuttrykk

The final paper will be assessed using the normal grading scale from A to F, with A as the best grade and F for fail.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Emneansvarlig

Karoline Kopperud