EPN-V2

OAS4200 Political Processes and Policy Instruments Course description

Course name in Norwegian
Politiske prosesser og virkemidler
Study programme
Master's Programme in Public Administration and Management
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til et bestemt antall tekster til studentenes professional learning journal (se kapittelet «Arbeids- og undervisningsformer» ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • To journal entries

- Journal entry relatert til metodologi (gruppeoppgave, muntlig presentasjon på 15-20 minutter).

- Journal entry relatert til analyse av elevtekst ((individuell oppgave: tekst som svar på 12 spørsmål).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. G1EN1 (1-7) emne 11 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Required preliminary courses

Eksamen i vårsemesteret

Individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Pensum

FAGLITTERATUR (totalt ca. 750 sider)

Fagdidaktikk:

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet: A Teacher¿s Guide. Oslo: Gyldendal Akademisk (378 s.)

Språklære:

Flognfeldt, M.E. & Lund, R.E. (2016) English for Teachers and Learners. Oslo: Cappelen DAMM Akademisk (174 s.)

I tillegg kommer et elektronisk pensum tilrettelagt i høgskolens digitale læringsplattform (ca. 200 sider). Anbefalte tekster ut over pensum vil bli kunngjort der.

Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:

Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen

English Subject Curriculum (LK06 in English)

SKJØNNLITTERATUR

Bildebøker 5-7:

Altman, L. (1993). Amelia¿s Road. Lee & Low Books.

Davies, N. (2013). The Promise. Walker Books.

Morley, B. (2009). The Silence Seeker. Tamarind Books.

Say, A. (1993). Grandfather¿s Journey. Houghton Mifflin Company.

Silverstein, S. (1964). The Giving Tree. Harper Collins.

Tan, Shaun (2010). The Red Tree. Hodder Children's Books.

Romaner:

Fraillon, Z. (2016). The Bone Sparrow. Hodder and Stoughton.

Lewis, C.S. (1950, 2009). The Lion, the Witch and the Wardrobe (The Chronicles of Narnia). HarperCollins Children's Books.

Film:

Maleficent (2014)

Learning outcomes

Progresjon i engelsk og overgang til barnetrinnets siste del 5.-7. trinn:

  • Engelsk språk og språklæring del B.
  • Innføring i tekst og kultur del B.
  • Grunnleggende ferdigheter med fokus på trinn 5-7.
  • Vurdering for læring.
  • Analyse av læreplan og læreverk.

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Course requirements

Studentene skal presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. vurdering), for øvrige studenter og faglærer (10-15 minutter). Formålet er å gi studentene trening i å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger. Faglærer godkjenner tema og problemstilling etter presentasjonen. Dersom presentasjonen ikke er tilfredsstillende kan den forbedres inntil 2 ganger innen gitte frister, fastsatt av faglærer. Presentasjonen må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Assessment

Eksamen består av to deler:

Individuell semesteroppgave. I semesteroppgaven velger studentene selv tema og problemstilling, som godkjennes av emneansvarlig, jfr. arbeidskrav. Semesteroppgaven skal være på ca. 4000 ord (+/- 10 %).

Skriftlig skoleeksamen på 3 timer

Semesteroppgaven teller 60% og skoleeksamen 40%. Alle eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

A til F

Examiners

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering av alle eksamensbesvarelsene.