Programplaner og emneplaner - Student
OAL Organisasjon og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organization and Management
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Du vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. Du vil gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i din yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med epilepsi. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten har:
- inngående kunnskap om organisasjoner som strukturelle, kulturelle og politiske systemer
- inngående kunnskap om ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse
- innsikt i hvordan ulike organisasjonsformer kan påvirke atferden i organisasjoner
- inngående kunnskap om kommunikasjon, samarbeid, konflikt, konfliktutganger og konflikthåndtering
- inngående kunnskap om beslutningsprosesser i organisasjoner
- kunnskap om New Public Management (strategisk ledelse, mål- og resultatstyring, service- og kvalitetsledelse og effektiviseringsstrategier av offentlige tjenester)
Ferdigheter:
Studenten kan:
- arbeide systematisk med egne lederutfordringer
- kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
- analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
- legge til rette for læring, organisasjonsendringer og teamutvikling
- reflektere over ledelse, makt, innflytelse og etikk
Generell kompetanse:
Studenten har:
- kompetanse om ledelsesutfordringer generelt og i offentlig sektor spesielt
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tilstedeværelse på første, tredje og sjette samling.
- Fordypningsoppgave, individuell skriftlig oppgave på ca. 15 sider. Merk: Arbeidet med fordypningsoppgaven påbegynnes første semester.
-
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studiegrupper, simulerings- og ferdighetstrening og selvstudier.
Simulerings- og ferdighetstreningen omfatter basal og avansert hjerte-lungeredning (nyfødt, spedbarn og barn), avansert luftveishåndtering og håndtering av fødselskomplikasjoner. Treningen inkluderer også systematisk undersøkelse og behandling av pasienter med sammensatte problemstillinger, herunder barn, gravide, personer med funksjonsnedsettelser, kronisk syke og geriatriske pasienter.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
- En individuell skriftlig oppgave, 1500 ord (+ - 10 prosent)
-
Vurderingsuttrykk
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
-
Sensorordning
Hjelpemidler som oppslagsverk/retningslinjer er tillatt, kilder skal muntlig refereres.