EPN-V2

NRUT6100 Styring og organisasjonsbygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Management and Organisational Capacity Building
Studieprogram
Nasjonal rektorutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Fagområdet omfatter kunnskap om skolens samfunnsmandat og dens forankring i lov, regelverk og rettigheter og metoder knyttet til administrasjon og styring. Fagområdet omhandler skolen som en del av et helhetlig utdanningssystem med vekt på relasjonen mellom den enkelte skole, og dens ledelse, og skoleeier (kommunen og fylkeskommunen). Videre omhandler emnet organisasjonsteoretiske perspektiver på skolen med vekt på skolens særtrekk som kultur og organisatorisk system. Ledelse som funksjon og særtrekk ved ledelse behandles også i lys av teoretiske perspektiver i dette emnet. Emnet legger stor vekt på kunnskap og ferdigheter i forhold til å analysere den enkelte skoles situasjon i lys av data og å videreutvikle analysen i strategisk ledelse av skolens organisasjon. Team, sosial kapital og profesjonelle fellesskap i skolens organisasjon behandles som elementer i kapasitetsbygging og systemendring.

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav og opptakskrav

Opptak til studiet.

Målgruppe

Emnet tilbys skoleledere som ønsker å kvalifisere seg videre for ledelses- og utviklingsarbeid i grunn- og videregående skole.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kjennskap til skolens overordnede formål
  • inngående kjennskap til skolens samfunnsmandat og skolens plass i et helhetlig utdanningssystem
  • oversikt over lovgrunnlaget for skoleverket og viser grunnleggende kjennskap til partenes juridiske rettigheter
  • inngående forståelse for prinsipper for forvaltning og styring av offentlige virksomheter
  • inngående forståelse for rektors styringsrett og handlingsrom som rettsanvender
  • oversikt over tilsynsmyndigheters, skoleeiers og skoleleders roller i det norske kvalitetsstyringssystemet
  • innsikt om skoleeiers mandat og rolle i norsk grunnskole og videregående opplæring
  • inngående forståelse for skolers organisasjonslogikk
  • inngående forståelse for organisatorisk læring og utvikling av skoler som lærende organisasjoner
  • inngående kunnskap om profesjonelle felleskap, teamdesign, teamprosesser og sosial kapital i skoler
  • inngående kjennskap til perspektiver på ledelse relevant for skoleledere

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere relevante styringsdokument
  • bruke relevant verktøy for budsjettmål og ressursstyring
  • analysere skolens situasjon på bakgrunn av mål, faktiske skoleresultater, progresjonsmål og øvrige resultatindikatorer for grunnskole og videregående opplæring
  • saksbehandling og regelanvendelse på sentrale og viktige områder innen skolejuss
  • utvikle lærerteam og profesjonelle fellesskap gjennom strukturelle virkemidler, forventningsstyring og tilrettelegging av læringsbetingelser
  • gjennomføre kulturanalyse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beherske faglig rapportering, skriftlig utredning som profesjonsfaglig uttrykksform
  • kommunisere med allmennheten og med skolens profesjonelle miljø om skolefaglige og organisatoriske problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til ledelse, styring og organisasjon
  • gjennomføre strategiske analyser av skolens organisasjon og kommunisere disse overfor skoleeier og profesjonsutøvere i skolen

Innhold

Delemne 1: Skolen i samfunnet

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Skolens samfunnsoppdrag som institusjon i det norske samfunnet.
  • Krav og forventninger til skolen og dens ledere og lærere.
  • Internasjonalt utviklingsperspektiv: Erfaringer fra systemiske reformer i andre utdanningssystemer.
  • Skolens overordnede formål og misjon. Visjoner og strategier for utvikling.
  • Organisering og styring av skoleverket ¿ nasjonalt, regionalt, kommunalt og på skolenivå.
  • Det norske kvalitetsstyringssystemet.
  • Skoleeiers rolle i norsk skole.

Delemne II: Skolens forankring i lov, regelverk og rettigheter

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Lovgrunnlag: opplæringsloven, forvaltningsloven og offentleglova.
  • Læreplanverket og det norske kvalitetsstyringssystemet.
  • Saksbehandling i skolesektoren generelt med fokus på spesialundervisning.
  • Regler for enkeltvedtak og annen saksbehandling.
  • Rektor som arbeidsgiverrepresentant: Prinsipper for håndtering av ansattes rettigheter og plikter.
  • Rektors styringsrett og handlingsrom som rettsanvender.
  • Håndtering av arbeidsrettslige konfliktsituasjoner.

Delemne III: Skolen som organisasjon

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Organisasjonsteoretiske perspektiver: Struktur, kultur, prosesser og omgivelser.
  • Særtrekk ved skolens organisasjon.
  • Skolen analysert og vurdert i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Hvordan gjennomføre endring og fornyelse?
  • Verktøy for å analysere og vurdere handlingsrom og utviklingsmuligheter for skolen:
  • Relasjonen skoleeier ¿ skoleleder med vekt på faktorer som styrker rektors ledelse.
  • Organisasjonskultur og særtrekk ved lærerkulturer.
  • Organisatorisk læring og lærende organisasjoner.
  • Profesjonelle lærende fellesskap.
  • Endringsarbeid og innovasjon i skoler.
  • Teamorganisering i skoler - design for lærende team.
  • Profesjonelle nettverk og sosial kapital.
  • Strategisk ledelse i lærende organisasjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av delemnene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på et mastergrads nivå samt å drøfte faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang er 10 maskinskrevne sider eksklusiv referanseliste. Varighet: tre arbeidsdager. Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til godkjenning av eksamensoppgaven.

Vurderingskriterier

Se nærmere informasjon i programplanens fellesdel (over).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ny og utsatt eksamen leveres ny oppgave.

Pensum i Styring og organisasjonsbygging

Eriksen, Bjørn (2012: Rektors styringsrett. Oslo: Gyldendal. 250 sider.¿

Aas, M. & Paulsen, J. M. (2017): Ledelse i fremtidens skole. Bergen: Fagbokforlaget. 391 sider.

Robinson, V. (2014): Elevsentrert skoleledelse . Oslo: Cappelen-Damm. 157 sider

Nordahl, T. (2016). Bruk av kartleggingsresultater i skolen . Oslo: Gyldendal. 88 sider.

Nordahl, T. (2010): Eleven som aktør: fokus på elevens læring og handlinger i skolen. Oslo: Universitetsforlaget . 190 sider.

Kompendium av utvalgte artikler og kapitler

Paulsen, J. M. (2011): Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner - ¿mission impossible¿? I: J. P. Madsbu & M. Pedersen (red.): I verdens rikeste land. Samfunnsvitenskapelige innganger til norsk samtid. Hamar: Opplandske Bokforlag. 18 sider.

Strand, T. (2007): Organisasjonsform som ledelsesbetingelser. I: Strand, T (2007): Ledelse, organisasjon og kultur. Bergen: Fagbokforlaget. 17 sider.

Totalt for kompendiet: 35 sider.

Totalt for emnet: 1111 sider.

Anbefalt tilleggslitteratur

Haaland, F. H., & Dale, F. (2005). På randen av ledelse: en veiviser i førstegangsledelse . Oslo: Gyldendal Akademisk. 150 sider.

Kuvaas, B. & Dysvik, A. (2012): Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser. Evidensbasert HRM. Bergen: Fagbokforlaget. 250 sider.