EPN

NORY6400 Epokestudier fra 1900 til i dag Emneplan

Engelsk emnenavn
Era Studies from 1900 up until Today
Studieprogram
Norsk med yrkesfaglig profil - 60 sp
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen

Forkunnskapskrav

Bestått NORY6300 eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om viktige utviklingslinjer i språk og litteratur i epoken
  • kunnskap om litteraturhistoriske epoker og kjennskap til sentrale forfattere i de ulike periodene
  • kunnskap om språkets utvikling fra 1900 til i dag
  • kunnskap om medieutviklingen i perioden
  • kunnskap om sjangerutviklingen i fiksjon, saktekster og sammensatte tekster
  • kunnskap om språklig påvirkning og flerspråklighet
  • kjennskap til andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom de nordiske språkene
  • kjennskap til samisk

Ferdigheter

Studenten kan

  • se sammenhenger og trekke linjer gjennom utviklingen av språk, litteratur, medier og sjangere fram etter 1900
  • hovedtrekkene i litteraturhistorien fram etter 1900
  • hovedtrekkene i språkhistorien fram etter 1900
  • gjøre rede for samisk og andre nordiske språk, og likheter og forskjeller mellom disse
  • gjøre rede for språklig påvirkning og flerspråklighet

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk, litteratur og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av de grunnleggende ferdighetene
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Innhold

-          språkhistorie, språkpolitikk og språkdebatt fra 1900 til i dag

-          litterære retninger

-          sjangerkunnskap og sjangerutvikling

-          mediekunnskap og medieutvikling

-          samisk og andre nordiske språk

-          tekstanalyse og teksttolking

Arbeids- og undervisningsformer

-          forelesning, dialog, gruppearbeid

-          individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner

-          gi og motta veiledning individuelt og i gruppe

-          muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill

-          individuell tekstlesing/litteraturstudier på bokmål og nynorsk

-          bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:  

  • levere tre tekster som skal inngå i mappe, tekst 1 skal ha et omfang på 500-800 ord, tekst 2 skal ha et omfang på 1000-1600 ord, tekst 3 skal ha et omfang på 1600-2000 ord. Nærmere informasjon blir gitt ved semesterstart.
  • gi muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca 10 minutter)

Vurdering og eksamen

Individuell mappelevering av tre tekster (se omfang under arbeidskrav).

Ved ny/utsatt eksamen kan studenten forbedre mappen ved første ny og utsatt eksamen. Ved senere eksamen må det produseres nye tekster

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensor