Programplaner og emneplaner - Student
NORY6300 Epokestudier fram til 1900 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Era Studies up until 1900
- Studieprogram
-
Norsk med yrkesfaglig profil - 60 sp
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Eksamen er en individuell semesteroppgave. Oppgaven skal være en fagtekst knyttet til utviklingsprosjektet i barnehagen, med omfang 2000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny eksamen etter stryk (ikke bestått) leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Studenter som ønsker å forbedre karakter skrive ny oppgave med ny problemstilling.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Forkunnskapskrav
Karakterskala A - F.
Læringsutbytte
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Innhold
- språkhistorie, språkpolitikk og språkdebatt
- litteraturhistoriske epoker
- sjangerkunnskap og sjangerutvikling
- mediekunnskap og medieutvikling
- norrønt språk
- tekstanalyse og teksttolking
Arbeids- og undervisningsformer
Målgruppe
Målgruppen for studiet er barnehagelærere som ønsker å opparbeide spisskompetanse innen feltet barns språkutvikling og språklæring i barnehagealder, flerspråklighet og andrespråksdidaktikk i barnehagen.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav knytte til emnet:
- holde et muntlig gruppeframlegg, 30-40 min.
- levere inn en skriftlig tekst på sidemål, 1600-2000 ord
- gi muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding til medstudent på en skriftlig tekst (ca. 10 minutter)
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen (2000 - 2400 ord), individuell, 7 dager
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensor.