EPN-V2

NORY6100 Tekstkunnskap - muntlige tekster Emneplan

Engelsk emnenavn
Textual Knowledge - Spoken Texts
Studieprogram
Norsk med yrkesfaglig profil - 60 sp
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om norske talemålsvarianter
  • kjennskap til nordiske språk
  • kunnskap om grunnleggende muntlige ferdigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, vurdere og veilede ulike kommunikasjonsmåter og i ulike kommunikasjonssituasjoner
  • anvende ulike presentasjonsmedier
  • bruke og analysere retoriske virkemidler
  • planlegge og vurdere muntlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av grunnleggende muntlige ferdigheter
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Innhold

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

  • forelesning, dialog, gruppearbeid
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
  • planlegge og vurdere muntlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
  • bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal:

-;;;;levere inn et refleksjonsnotat om styrker og svakheter av et analytisk verktøy i retorikk, 600 - 1000 ord

-;;; holde et muntlig gruppeframlegg for medstudenter, 30-40 min.

Vurdering og eksamen

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper.  Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må ha gjennomført og bestått eksamen i VEIC7100 og VEIC7200 eller tilsvarende for å kunne avlegge eksamen i VEIC7300.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
  • kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
  • kunnskap om kompetanseutvikling i team
  • kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
  • kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid

 

Ferdigheter

Studenten har:

  • ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
  • ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
  • anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
  • analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
  • tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
  • reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
  • anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur

Sensorordning

Godkjent av fakultetets studieutvalg 2. mai 2013. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017.;Gjeldende fra høstsemesteret 2017.

Tolking til tegn som støtte til munnavlesning (TSS-tolking) er en tolkeform der tolken tolker fra talespråk til talespråk uten stemme, men med tydelige munnbevegelser og tegn som støtte for de viktigste ordene. Denne tolkeformen benyttes primært av hørselshemmede som ikke kan eller vil benytte tegnspråktolking.

Emnet må ses i sammenheng med praksis, og emnet kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 2, bacheloroppgave (SPPT3020).