EPN-V2

NORI6000 Norsk for internasjonale studenter, viderekommende nivå Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Language for Foreign Students, Intermediate Level
Studieprogram
Norsk for internasjonale studenter, viderekommende nivå
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Fagplan

Approved by the Study Board 30 June 2014. Minor revision approved by Head of the Academic Affairs Committee, Faculty of Education and International Studies 16.11.2017.

Course plan valid from spring semester 2018.

Innledning

The intermediate course of Norwegian is an introduction to central aspects of Norwegian language. The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. Course objectives are aligned with the requirements of an A2 level exam.

Anbefalte forkunnskaper

Etter å ha gjennomført dette studiet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen designfeltet:

  • har kunnskap om designprosessen - fra idé til ferdig produkt.
  • har kunnskap om metoder for utvikling av innovative og bærekraftige designløsninger.

Ferdighet

Studenten

  • kan formidle sentrale emner, problemstillinger, verktøy og metoder innen fagfeltet design
  • behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen design, som for eksempel tegne og presentasjonsteknikker
  • kan identifisere ulike konseptuelle løsninger og utarbeide et eget konsept
  • kan planlegge og utvikle idéer frem til ferdig produkt eller tjeneste
  • kan anvende kreative metoder for utforming av god design og gode produktløsninger

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til designerens utfordringer og rolle i forhold til innovasjon og bærekraftige løsninger.
  • har kunnskap om designregistrering og patentbeskyttelse og kjenner til fremgangsmåten for søknad om registrering/patent.
  • Kjenner til etiske problemstillinger knyttet til design og tilpassing til ulike brukergrupper
  • kan utveksle synspunkter og bidra til problematisering av design knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge undervisning i design og idéutvikling

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. By the end of the course the candidates should be able to:

Knowledge

  • make use of the basic grammatical structures and sentence patterns of Norwegian in both oral and written language production
  • make use of a vocabulary that is sufficient to conduct routine and everyday transactions involving familiar situations and topics

Skills

  • understand short, simple Norwegian texts on familiar matters of a concrete type which consist of high frequency everyday or job-related language
  • identify specific information in simpler written material, such as letters and short newspaper articles
  • write a series of simple Norwegian phrases and sentences linked with simple connectors like "and", "but" and "because", about themselves and everyday aspects of their environment, e.g. people, places, a job or study experience
  • write very short, basic descriptions of events, past activities and personal experiences
  • speak with a pronunciation that is generally clear enough to be understood despite a noticeable foreign accent

General competence

  • interact with reasonable ease using Norwegian in structured situations and short conversations about familiar matters and topics of interest, provided the other person helps if necessary
  • understand clear, standard Norwegian speech on familiar matters, provided he/she can ask for repetition or reformulation from time to time

Innhold

The course comprises 40 hours of language instruction (4 hours * 10 weeks) organized as whole class instruction.

  • Learning and Teaching Forms
  • Reading comprehension practice
  • Listening comprehension practice
  • Conversation practice
  • Grammar exercises
  • Written assignments

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Not applicable.

Vurdering og eksamen

Code: NORI6000. Name: Norwegian Language for Foreign Students, Intermediate Level. 5 ECTS

Exam Form: Written and oral exam. Semester: By the end of the semester.

The final assessment consists of a one-hour written exam and a fifteen-minute oral exam alone or together with another student. Both the written and oral exams are organized on campus, under supervision. The final exams are assessed by internal examiners. The written and oral parts each count 50% of the final grade. To attain the final grade both parts must be assessed as Pass. The assessment criteria correspond to the Common European Framework of Reference for Languages descriptions of A2-level language competencies. The grading scale used in the final assessment is the ECTS-grading scale, Pass/Fail.

Re-examination

In case of failing the exam or in case of valid absence at the time of the exam, the student is entitled to make a renewed attempt the next semester. The re-examination will be arranged in the same manner as the regular exam. The students are themselves responsible for registering for the re-examination within given deadlines.

Vurderingsuttrykk

Design og idéutvikling skal belyse hvordan man gjennom arbeid med design kan utvikle kreativitet og skape fornyelse innen ulike områder. Det fokuseres på prosessen fra å registrere et behov, formulere kriterier, velge ulike metoder for idéutvikling, analysere marked og målgruppe, til selve formgivingen med tilpassing til ulike brukergrupper og til produksjon.

Sensorordning

Ingen.

Opptakskrav

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med tre til fem samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.