EPN-V2

NORA6100 Norsk nivå B2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian level B2
Studieprogram
Norsk språkopplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal introdusere studentene for yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå, for vitenskapsteori og for ulike forskningstilnærminger i fagfeltet. Studentene skal selv planlegge og gjennomføre en avgrenset undersøkelse.

Faglig overlapp

Overlappende med emne MAY1P 001 Prosjektarbeid 1.

Forkunnskapskrav

Emne 1 må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne forstå lengre sammenhengende muntlige framstillinger på norsk og norskspråklige fagtekster om temaene som er behandlet i undervisningen. De skal kunne diskutere på norsk om disse temaene, ta språklig initiativ og forklare synspunkter i diskusjoner. Studentene skal også kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig om profesjonsrelaterte temaer i undervisningen, og gi uttrykk for meninger om konkrete problemstillinger knyttet til temaene. Studentenes skal kunne uttrykke seg så godt muntlig og skriftlig på norsk at det ikke hindrer kommunikasjon.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
  • har kunnskap om bruk av språket i ulike situasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge komplekse argumentasjonsrekker om profesjonsrelaterte emner
  • kan orientere seg om sitt eget fag og samfunnsaktuelle saker gjennom media
  • kan skrive klare og detaljerte tekster om profesjonsrelaterte emner
  • kan skrive presise rapporter og argumenterende tekster
  • kan lese og forstå hovedinnholdet og detaljer i profesjonsrelaterte tekster
  • kan gi klare og detaljerte redegjørelser for fagrelaterte emner
  • kan forklare ulike synspunkt på gitte problemstillinger
  • kan delta i diskusjoner i profesjonssammenheng
  • kan bruke språket spontant og ta initiativ i samtaler

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter på norsk med tanke på sine sterke sider og utfordringer
  • kan videreutvikle sine ferdigheter i å nyttiggjøre seg faglitteratur
  • har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
  • kan bruke det norske språket som verktøy for læring
  • har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og ta ansvar for egen læring
  • har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
  • kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng

Innhold

Det er lagt opp til et deltidsstudium på ett semester. Kurset tar opp følgende hovedområder:

  • norsk grammatikk
  • utvikling av ordforråd
  • kommunikative øvelser
  • arbeid med skriftlige tekster
  • profesjonsrelatert og studierelatert språk
  • seminar med diskusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
  • har kunnskap om generelle kjennetegn på og krav til forskningsbasert endrings- og utviklingsarbeid på masternivå
  • har kunnskap om ulike forskningstilnærminger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for valg av relevant faglig problemstilling
  • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid eller en undersøkelse
  • kan innfri krav til innhold og struktur i eget prosjektarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse om forskningsetikk og bruk av kilder og referanser
  • kan kommunisere om yrkespedagogiske problemstillinger, analyser og konklusjoner i eget utviklingsarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2:

- studenten skal filme minst 2 veiledningssamtaler. Filmene skal ikke leveres inn, men danne utgangspunkt for 2 digitale historiefortellinger, omfang 5 -7 min hver

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se beskrivelse av arbeidskrav i programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Tilstedeværelse er et grunnleggende krav for at studenter skal kunne utvikle sin veilederkompetanse gjennom de praktiske øvelsene som er en sentral del av studiet. På emne 2 er det krav om 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % kan det, etter vurdering fra fagansvarlig, gis en kompensatorisk oppgave. Manglende tilstedeværelse medfører at studenten ikke får gå opp til eksamen. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen: Eksaminasjonen starter med at kandidaten viser opptak av deler av en veiledningssamtale, tilsammen 5 min. Kandidaten skal reflektere over egen veiledning og veilederrolle i lys av relevant litteratur, omlag 10 min. Eksamen avsluttes med en fagsamtale med sensor, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene, omlag 15 min. Totalt omfang 25 - 30 min.

Til muntlig eksamen må studenten fylle ut og ta med samtykkeskjema som bekrefter at det er gitt tillatelse til å bruke opptaket, samt bekreftelse på at opptaket blir slettet etter eksamen.

Ny og utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Samme opptak kan benyttes ved stryk, studenten må ta med samtykkeskjema. Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

I dette emnet får studentene en innføring i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Ulike metodiske tilnærminger til forskning blir presentert, og studentene skal få praktiske erfaringer med bruk av datainnsamlingsverktøy og systematisk behandling av innsamlet informasjon. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.