EPN-V2

NOR6611 Lesing og læring i en tospråklig kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Reading and learning in a bilingual context
Studieprogram
Norsk som andrespråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager.

Omfang: 3000-4000 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Innhold

  • Tospråklighet og språkinnlæring; barn, ungdom og voksne.
  • Tospråklighet og styringsdokumenter.
  • Ord og begrepslære.
  • Leseteorier og lesing av fagtekster.
  • Arbeid med skjønnlitterære tekster i det flerkulturelle klasserommet.
  • Organisering av tospråklig opplæring og lesing i kontekst.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Alle tilgjengelige.
  • Kunnskapsløftet med relevante læreplaner.
  • Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
  • Norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere.

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer.