Programplaner og emneplaner - Student
NOR6611 Lesing og læring i en tospråklig kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Reading and learning in a bilingual context
- Studieprogram
-
Norsk som andrespråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager.
Omfang: 3000-4000 ord. Eksamensresultatet kan påklages.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Innhold
- Tospråklighet og språkinnlæring; barn, ungdom og voksne.
- Tospråklighet og styringsdokumenter.
- Ord og begrepslære.
- Leseteorier og lesing av fagtekster.
- Arbeid med skjønnlitterære tekster i det flerkulturelle klasserommet.
- Organisering av tospråklig opplæring og lesing i kontekst.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.
Hjelpemidler ved eksamen
- Alle tilgjengelige.
- Kunnskapsløftet med relevante læreplaner.
- Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
- Norsk med samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer.