Programplaner og emneplaner - Student
NOIN6000 Norwegian Language for Foreign Students, Intermediate Level Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk språk for internasjonale studenter, mellomnivå
- Study programme
-
Norwegian Language for Foreign Students, Intermediate Level
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The intermediate course of Norwegian is an introduction to central aspects of Norwegian language. The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. Course objectives are aligned with the requirements of an A2 level exam.
Learning outcomes
The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. By the end of the course the candidates should be able to:
Knowledge
- make use of the basic grammatical structures and sentence patterns of Norwegian in both oral and written language production
- make use of a vocabulary that is sufficient to conduct routine and everyday transactions involving familiar situations and topics
Skills
- understand short, simple Norwegian texts on familiar matters of a concrete type which consist of high frequency everyday or job-related language
- identify specific information in simpler written material, such as letters and short newspaper articles
- write a series of simple Norwegian phrases and sentences linked with simple connectors like "and", "but" and "because", about themselves and everyday aspects of their environment, e.g. people, places, a job or study experience
- write very short, basic descriptions of events, past activities and personal experiences
- speak with a pronunciation that is generally clear enough to be understood despite a noticeable foreign accent
General Competence
- interact with reasonable ease using Norwegian in structured situations and short conversations about familiar matters and topics of interest, provided the other person helps if necessary
- understand clear, standard Norwegian speech on familiar matters, provided he/she can ask for repetition or reformulation from time to time
Content
The course comprises 40 hours of language instruction (4 hours * 10 weeks) organized as whole class instruction.
- Learning and Teaching Forms
- Reading comprehension practice
- Listening comprehension practice
- Conversation practice
- Grammar exercises
- Written assignments
Course requirements
None.
Assessment
I emne 2 Barnevernstjenesten og samarbeidspartnere rettes blikket mot sentrale instanser som barneverntjenesten samarbeider med og mot forholdet mellom barnevernloven og den lovgivingen som regulerer andre instansers ansvar for utsatte barn og tverretatlig samarbeid. Det komplekse samspillet mellom taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt i ulike deler av lovgivningen vil bli grundig gjennomgått. Videre omhandles forholdet mellom barnevernsloven og barneloven i saker der barn har to hjem. Emnet tar også opp rettslige spørsmål som gjelder barn med tilknytning til flere land og barnevernstjenestens ansvar og oppgaver her. Emnet omhandler også barnevern og menneskerettigheter, herunder de norske barnevernssakene i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) og diskrimineringsrettslige spørsmål.
Undervisningsspråk er norsk.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om det materielle innholdet i regelverket om taushetsplikt, opplysningsrett og -plikt
- avansert kunnskap om barnevernstjenestens rettslige kompetanse i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
- inngående kunnskap om menneskerettigheter og deres betydning for barnevernstjenestens arbeid.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante bestemmelser i tverretatlig samarbeid
- identifisere og analysere barnevernstjenestens muligheter og begrensninger i saker der barnet har to hjem og/eller tilknytning til flere land, og
- integrere menneskerettighetene på alle stadier i barnevernstjenestens arbeid.
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere juridiske problemstillinger og anvende juridisk metode i sitt arbeid
- bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til gjennomføring av tverretatlig samarbeid, håndtering av saker om barn med to hjem/med tilknytning til flere land, og når det gjelder implementering av menneskerettigheter.
Admission requirements
Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.