Programplaner og emneplaner - Student
NOAN6200 Andrespråksdidaktikk og språk i bruk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Second language didactics and language in Use
- Studieprogram
-
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en oversikt over sentrale teoretiske tilnærminger til andrespråksutvikling og forklarer hvordan utvikling av andrespråk hos voksne skiller seg fra annen språkutvikling.
Et overordnet perspektiv i emnet er å utvikle språklige veiledningsstrategier for lærere slik at de kan legge til rette for at målgruppen utvikler sin språkkompetanse, reseptivt og produktivt, i en sosial og samfunnsmessig kontekst.
Emnet vil også legge vekt på å oppøve en kritisk holdning til egen språklig formidling, men også til språklig kommunikasjon generelt i en større sammenheng. I emnet vil studentene praktisere og videreutvikle den grunnleggende språkkompetansen fra det føreste emnet til språkbruk i en større sosial og samfunnsmessig sammenheng. Her vil det også inngå fokus på kritisk sosiolingvistikk, transspråking og mellommenneskelige aspekter slik som motivasjon, holdninger og verdier knyttet til andrespråklæring.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at NOAN6100 gjennomføres og bestås før emnet gjennomføres
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om språk i bruk i et andrespråksperspektiv
- har utvidet kunnskap om andrespråksdidaktikk og ulike tilnærminger til andrespråksundervisning og ulike veiledningsstrategier på språkutvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge for læring i et andrespråksperspektiv
- kan vise hvordan didaktiske vurderinger og tilbakemeldinger utvikler språkkompetansen
- kan veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
- kan stimulere til kritisk tenkning rundt språklige uttrykk og tekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan begrunne og reflektere kritisk over egne didaktiske valg i egen undervisning
- kan vise hvordan språkbruk og kontekst henger sammen i samfunn og yrkesliv
- kan være en ressursperson i andrespråksundervisning og fremme flerspråklighet som ressurs av voksne andrespråksinnlærere
Innhold
Sentrale temaer vil være:
- Vitenskapelige innsikter i andrespråkslæring hos voksne
- Flerspråklighet, språklige reportoarer og transspråking
- Kritisk tenkning og refleksjon rundt språkets innhold og form, og språklig formidling av verdier og holdninger
- Andrespråksdidaktikk
- Veiledning og tilbakemelding; strategier for utvikling av språkkompetanse
- Kjennetegn ved kommunikasjon og språkbruk i ulike kontekster
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er basert på seminarer som innebærer forberedelse og gjennomføring. Studentene får gjennom aktiv deltagelse praktisk øvelse ved å velge ut litteratur og å lede lesegrupper. Fortløpende diskuteres relevante praktiske, teoretiske og prinsipielle spørsmål.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal planlegge, gjennomføre og lede to sesjoner Shared reading med sine medstudenter.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Det er i tillegg obligatorisk deltagelse på emnet. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse i det oppsatte undervisningsopplegget. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler:
- En logg med omfang på 10000-15000 tegn med mellomrom
- Refleksjonsnotat med omfang på 4000-6000 tegn med mellomrom
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.