EPN-V2

NOAN6200 Second language didactics and language in Use Course description

Course name in Norwegian
Andrespråksdidaktikk og språk i bruk
Study programme
Norwegian as a Second Language for Teachers in Adult Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en oversikt over sentrale teoretiske tilnærminger til andrespråksutvikling og forklarer hvordan utvikling av andrespråk hos voksne skiller seg fra annen språkutvikling.

Et overordnet perspektiv i emnet er å utvikle språklige veiledningsstrategier for lærere slik at de kan legge til rette for at målgruppen utvikler sin språkkompetanse, reseptivt og produktivt, i en sosial og samfunnsmessig kontekst.

Emnet vil også legge vekt på å oppøve en kritisk holdning til egen språklig formidling, men også til språklig kommunikasjon generelt i en større sammenheng. I emnet vil studentene praktisere og videreutvikle den grunnleggende språkkompetansen fra det føreste emnet til språkbruk i en større sosial og samfunnsmessig sammenheng. Her vil det også inngå fokus på kritisk sosiolingvistikk, transspråking og mellommenneskelige aspekter slik som motivasjon, holdninger og verdier knyttet til andrespråklæring.

Recommended preliminary courses

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • minimum 80 per cent attendance in compulsory activities
  • presentation in a group of 4-6 students, related to a project in proton therapy

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om språk i bruk i et andrespråksperspektiv
  • har utvidet kunnskap om andrespråksdidaktikk og ulike tilnærminger til andrespråksundervisning og ulike veiledningsstrategier på språkutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for læring i et andrespråksperspektiv
  • kan vise hvordan didaktiske vurderinger og tilbakemeldinger utvikler språkkompetansen
  • kan veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
  • kan stimulere til kritisk tenkning rundt språklige uttrykk og tekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne og reflektere kritisk over egne didaktiske valg i egen undervisning
  • kan vise hvordan språkbruk og kontekst henger sammen i samfunn og yrkesliv
  • kan være en ressursperson i andrespråksundervisning og fremme flerspråklighet som ressurs av voksne andrespråksinnlærere

Content

Supervised individual written exam, 4 hours.

Teaching and learning methods

Samlingene er en kombinasjon av digitale samlinger og asynkron læringsform. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.

Emnet baseres i stor grad på bruk av læreboktekster, men også autentiske tekster fra samfunn og arbeidsliv. Arbeid med disse tekstene krever studentaktive arbeidsformer

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Vurdering av en digital læringsressurs i gruppe (3-4 studenter). Omfang 10-15 min videporesentasjon. Resultatet skal deles med medstudentene i OsloMets didigale læringsplattform. Hver gruppe skal gi respons på vurderinger fra andre grupper
  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene forbereder et undervisningsopplegg for flerspråklige elever og gir begrunnelser for sine didaktiske valg ut fra relevante andresopråksteorier
  • Individuell skriftlig oppgave som utkast til semesteroppgaven (eksamen), der studentene skal presentere et planlagt undervisningsopplegg for flerspråklige elever, begrunne sine didaktiske valg med adekvate andrespråksteorier og reflektere over gjennomføringen. Oppgaven kan bygge på arbeidskrav 2. Omfang 1000 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravene er å utdype studentenes forståelse for den uløselige forbindelsen mellom de ulike teoriene og deres mulige implementering i praksis. Med andre ord forventes det at studentene skal vise at den teoretiske kunnskapen de har ervervet, kan bidra til refleksjon rundt og utvikling av ulike didaktisk-metodiske løsninger i form av adekvate oppgaver, aktiviteter eller undervisningsmateriale for flerspråklige elever. Studentene får også mulighet til å øve seg på å bruke og vurdere ulike digitale ressurser til norksopplæring.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet for én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave.

Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Individuell semesteroppgave der studenten beskriver didaktisk-metodisk valg i arbeid med flerspråklige elever og begrunner dem med relevante teorier innenfor andrespråksdidaktikk. Omfang 3 500 ord +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret/bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

The course focuses on the physical, technical and radiobiological aspects of planning proton radiotherapy treatment. The course includes equipment, fixation, imaging, dose planning and assessment of dose distribution as well as quality assurance of planned proton radiotherapy.

Grading scale

Students must have passed the course STRÅL6110 before they can take the exam in STRÅL6300.

The course is also offered as an individual course if there are vacant places.

Examiners

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can discuss the physical and radiobiological aspects of proton radiation and describe other particle radiation
  • can explain accelerator technology and discuss different radiation techniques used in proton therapy
  • can assess fixation and imaging in connection with planning proton therapy treatment
  • can explain dose planning (dose calculation, dose distribution, robustness and different optimisation techniques) in proton therapy
  • can explain which diagnoses/patients will benefit more from proton therapy than photon therapy, with respect to treatment effect and/or radiation-induced normal tissue toxicity
  • can analyse professional issues relating to proton therapy
  • can explain and assess uncertainties relating to dosage delivery for proton therapy
  • can explain quality assurance and control, monitoring and verification of proton therapy
  • can explain radiation reactions/side effects and follow-up of patients receiving proton therapy

Skills

The student

  • can work independently and optimise proton dose plans when employing different techniques
  • can independently assess and analyse any uncertainties relating to treatment planning and proton treatment
  • can independently assess the need for adaption and changes during treatment
  • can analyse dose distribution for proton plans and apply it when assessing different radiotherapy alternatives (e.g. photons)
  • can independently apply radiobiological models for calculating biological effect

General competence

The student

  • can communicate independent work and masters the forms of expression used in the field
  • can communicate about issues, analyses and conclusions in the field of proton therapy, with patients, next of kin, specialists and the general public
  • can interact with members of his/her own professional field and across disciplines when planning radiotherapy
  • can actively contribute to the development of national/local guidelines for particle/proton treatment therapy
  • can actively contribute to innovation processes and clinical studies