EPN

NOAN6200 Andrespråksdidaktikk og språk i bruk Emneplan

Engelsk emnenavn
Second language didactics and language in Use
Studieprogram
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en oversikt over sentrale teoretiske tilnærminger til andrespråksutvikling og forklarer hvordan utvikling av andrespråk hos voksne skiller seg fra annen språkutvikling. 

Et overordnet perspektiv i emnet er å utvikle språklige veiledningsstrategier for lærere slik at de kan legge til rette for at målgruppen utvikler sin språkkompetanse, reseptivt og produktivt, i en sosial og samfunnsmessig kontekst.

Emnet vil også legge vekt på å oppøve en kritisk holdning til egen språklig formidling, men også til språklig kommunikasjon generelt i en større sammenheng. I emnet vil studentene praktisere og videreutvikle den grunnleggende språkkompetansen fra det føreste emnet til språkbruk i en større sosial og samfunnsmessig sammenheng. Her vil det også inngå fokus på kritisk sosiolingvistikk, transspråking og mellommenneskelige aspekter slik som motivasjon, holdninger og verdier knyttet til andrespråklæring.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at NOAN6100 gjennomføres og bestås før emnet gjennomføres

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om språk i bruk i et andrespråksperspektiv 

  • har utvidet kunnskap om andrespråksdidaktikk og ulike tilnærminger til andrespråksundervisning og ulike veiledningsstrategier på språkutvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for læring i et andrespråksperspektiv

  • kan vise hvordan didaktiske vurderinger og tilbakemeldinger utvikler språkkompetansen

  • kan veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter 

  • kan stimulere til kritisk tenkning rundt språklige uttrykk og tekster

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan begrunne og reflektere kritisk over egne didaktiske valg i egen undervisning

  • kan vise hvordan språkbruk og kontekst henger sammen i samfunn og yrkesliv

  • kan være en ressursperson i andrespråksundervisning og fremme flerspråklighet som ressurs av voksne andrespråksinnlærere

Innhold

Sentrale temaer vil være:

  • Vitenskapelige innsikter i andrespråkslæring hos voksne

  • Flerspråklighet, språklige reportoarer og transspråking 

  • Kritisk tenkning og refleksjon rundt språkets innhold og form, og språklig formidling av verdier og holdninger

  • Andrespråksdidaktikk 

  • Veiledning og tilbakemelding; strategier for utvikling av språkkompetanse

  • Kjennetegn ved kommunikasjon og språkbruk i ulike kontekster

Arbeids- og undervisningsformer

Emne NOAN6200 er delvis samlingsbasert, der to samlinger er fysiske, og en er digital. Emnet baseres i stor grad på bruk av læreboktekster, men også autentiske tekster fra samfunn og arbeidsliv. Arbeid med disse tekstene krever studentaktive arbeidsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Vurdering av en digital læringsressurs i gruppe (3-4 studenter). Omfang 10-15 min videporesentasjon. Resultatet skal deles med medstudentene i OsloMets didigale læringsplattform. Hver gruppe skal gi respons på vurderinger fra andre grupper

  • Gruppeoppgave (3-4 studenter) der studentene forbereder et undervisningsopplegg for flerspråklige elever og gir begrunnelser for sine didaktiske valg ut fra relevante andresopråksteorier

  • Individuell skriftlig oppgave som utkast til semesteroppgaven (eksamen), der studentene skal presentere et planlagt undervisningsopplegg for flerspråklige elever, begrunne sine didaktiske valg med adekvate andrespråksteorier og reflektere over gjennomføringen. Oppgaven kan bygge på arbeidskrav 2. Omfang 1000 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravene er å utdype studentenes forståelse for den uløselige forbindelsen mellom de ulike teoriene og deres mulige implementering i praksis. Med andre ord forventes det at studentene skal vise at den teoretiske kunnskapen de har ervervet, kan bidra til refleksjon rundt og utvikling av ulike didaktisk-metodiske løsninger i form av adekvate oppgaver, aktiviteter eller undervisningsmateriale for flerspråklige elever. Studentene får også mulighet til å øve seg på å bruke og vurdere ulike digitale ressurser til norksopplæring. 

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet for én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

 

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave.

Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell semesteroppgave der studenten beskriver didaktisk-metodisk valg i arbeid med flerspråklige elever og begrunner dem med relevante teorier innenfor andrespråksdidaktikk. Omfang 3 500 ord +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret/bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave. 

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, det stilles krav om korrekt bruk av kildehenvisning og referanser

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A - F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.