EPN

NOAN6100 Grunnleggende språkkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Language Competence
Studieprogram
Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en utvidet opplæring i norsk språk og språk i bruk med vekt på funksjonell og formell grammatikk på ulike nivåer i tekst, fra ordlæring til tekstforming.

Språkbruk og språkforståelse som sosial praksis er et overordnet perspektiv. Lesing, skriving og muntlig kommunikasjon kombineres i emnet/studiet (språkbruk og -forståelse).

Emnet innledes med en kort presentasjon av kompetansebehov knyttet til kommunikasjon og språkkompetanse i opplæring og yrkesliv relatert til europeisk rammeverk (OECD) og til styringsdokumenter i norsk kontekst.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk grammatikk og språkstruktur

  • har utvidet kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer

  • har utvidet kunnskap om ulike sjangre og teksttyper

  • har kunnskap om andrespråksteorier og kontrastiv grammatikk (språktypologi)

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne språklige strukturer i et globalt perspektiv

  • kan identifisere ulike språklige nivåer i tekster i et metaspråklig perspektiv

  • kan vise hvordan språklige strukturer anvendes muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av hvordan språklige uttrykk og form har sammenheng med tekstformål, målgruppe og kontekst

  • har innsikt i hvordan valg av ulike språkstrukturer og språklige uttrykk i tekster, muntlig og skriftlig fungerer, og hva de er egnet til å uttrykke.

Innhold

Sentrale temaer vil være:

  • Språkstruktur og tekstkultur i et sammenlignende perspektiv

  • Kontrastiv/sammenliknende grammatikk (global grammatikk)

  • Informasjonsstruktur på ulike tekstnivåer i muntlige og skriftlige tekster

  • Setninger og setningsoppbygging (ordstilling, setningsvariasjon, funksjon og formål)

  • Orddanning og ordlæring i muntlige og skriftlige tekster

  • Tekststruktur, tekstforming og tekstsammenheng i muntlige og skriftlige tekster

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har tre samlinger og hver samling er av to dagers varighet. Første og siste samling er fysisk, den andre samlingen er digital. Samlingene baseres på forelesninger med innslag av studentaktive arbeidsmåter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet:

  • Individuelt refleksjonsnotat der studentene skal velge en tekst og reflektere over effekten av språktrekk (strukturer og språklige nivåer) som kjennetegner teksten. Omfang 1200 ord +/- 10 %.

Hensikten med arbeidskravet er å øke studentenes lingvistiske forståelse, gi dem trening i egen lesing på de ulike lingvistiske nivåene samt mulighet til å anvende sin teoretiske kunnskap om språkstrukturer og tekstlige nivåer i møte med konkrete tekster som er relaterte til deres undervisningspraksis.

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved vurderingen ikke godkjent, får studenten mulighet til én ny innlevering. Studenten må selv avtale dette med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

 

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det et krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen i emnet for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis, etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over tre dager. Omfang 2500 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det vil bli gitt ny oppgavetekst.

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – Storbyuniversitetet

  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning.

Vurderingsuttrykk

 

Bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.