EPN

NATB6220 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2
Studieprogram
Naturfag 2, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennomgående tema for emnet er utdanning for bærekraftig utvikling. Bærekraftproblemstillinger fra ulike naturfagdisipliner blir belyst, samt hvordan man legger til rette for undervisning av teamet i skolen. Emnet inneholder til sammen tre hovedtemaer: naturfag og naturfagdidaktikk, utdanning for bærekraftig utvikling og teknologi og programmering.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og unges handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
  • har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
  • har grunnleggende kunnskap om materiens oppbygning på atomnivå, samt radioaktiv stråling
  • har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
  • har kunnskap om kretsløp, uorganiske og organiske stoffer og deres reaksjoner og betydning i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
  • har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
  • har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
  • har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
  • kan tilrettelegge praktisk, utforskende og kontekstbasert undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
  • kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
  • kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger 
  • kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling
  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag 
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Emne 2 er delt inn i tre hovedtemaer:

  • Natur og naturfagdidaktikk 
  • Utdanning for bærekraftig utvikling
  • Teknologi og programmering

Arbeids- og undervisningsformer

Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Besøke en arena for uformell naturfagundervisning (f.eks. naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer) eller delta på en konferanse i naturfag. Gjennomføringen skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
  • Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time
  • Individuell skriftlig fagtest i bærekraftstematikk på digital læringsplattform (omfang: 60 minutter).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi teknologi- og designundervisning krever avansert utstyr, er det krav om 100 % deltakelse på undervisning i temaet Teknologi og programmering.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.

Vurdering og eksamen

Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2000 ord +/- 10%. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan studenten til første ny/utsatte eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det leveres ny semesteroppgave med en annen didaktisk tilnærming. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Sensorordning

Oppgaven vurderes av to interne sensorer. 

Opptakskrav

Se programplanen.