Programplaner og emneplaner - Student
NATB6220 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2
- Study programme
-
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
A - F
Learning outcomes
Oppgaven bedømmes av en ekstern og en intern sensor.
Content
Emne 2 er delt inn i fire hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 2b
- Utdanning for bærekraftig utvikling
- Fysikk 2
- Teknologi i skolen
Naturfagdidaktikk 2b
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.
- Varierte arbeidsformer
- bruk av ulike læringsarenaer
- elever som forskere i naturfag
- Progresjon og dybde, kritisk tenkning
- Vurdering
- Diagnostisk vurdering og underveisvurdering
- sluttvurdering
Utdanning for bærekraftig utvikling
Emnet omfatter kunnskap om lokale og globale miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Det er organisert tverrfaglig med særlig vekt på innfallsvinkler fra biologi og fysikk.
- Jordas klima
- Den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og klimaendringer, årsaker, konsekvenser og tiltak
- Energikilder
- «Bærekraftig utvikling» og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
- Vær og værfenomener
Fysikk 2
Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
- Undervisning og læring av begreper knyttet til
- elektrisitet, magnetisme og elektronikk
- energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- atom- og kjernefysikk
- universet og universets utvikling
- kraft og bevegelse
- Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
- Praktisk arbeid i fysikk
Teknologi i skolen 2
Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.
- Teknologi og teknologididaktikk.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk, koding og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Teaching and learning methods
x
Course requirements
Se fagplan
Assessment
Vår. NATB6220 emne 2: Semesteroppgave. Vurderingsuttrykk: A-F.
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2500 ord +/- 10%. Oppgaveteksten publiseres på digital læringsplattform minst tre uker før innleveringsfristen. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.
Grading scale
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Examiners
Oppgaven vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.
Admission requirements
Se programplanen.