EPN-V2

NATB6220 Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2
Study programme
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

A - F

Learning outcomes

Oppgaven bedømmes av en ekstern og en intern sensor.

Content

Emne 2 er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 2b
  • Utdanning for bærekraftig utvikling
  • Fysikk 2
  • Teknologi i skolen

Naturfagdidaktikk 2b

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Varierte arbeidsformer
    • bruk av ulike læringsarenaer
    • elever som forskere i naturfag
    • Progresjon og dybde, kritisk tenkning
  • Vurdering
    • Diagnostisk vurdering og underveisvurdering
    • sluttvurdering

Utdanning for bærekraftig utvikling

Emnet omfatter kunnskap om lokale og globale miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Det er organisert tverrfaglig med særlig vekt på innfallsvinkler fra biologi og fysikk.

  • Jordas klima
  • Den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og klimaendringer, årsaker, konsekvenser og tiltak
  • Energikilder
  • «Bærekraftig utvikling» og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
  • Vær og værfenomener

Fysikk 2

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper knyttet til
    • elektrisitet, magnetisme og elektronikk
    • energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
    • atom- og kjernefysikk
    • universet og universets utvikling
    • kraft og bevegelse
  • Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
  • Praktisk arbeid i fysikk

Teknologi i skolen 2

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk, koding og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Teaching and learning methods

x

Course requirements

Se fagplan

Assessment

Vår. NATB6220 emne 2: Semesteroppgave. Vurderingsuttrykk: A-F.

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2500 ord +/- 10%. Oppgaveteksten publiseres på digital læringsplattform minst tre uker før innleveringsfristen. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.

Grading scale

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Examiners

Oppgaven vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.

Admission requirements

Se programplanen.