Studieinfo emne NATB6220 2018 HØST
NATB6220 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2
- Studieprogram
-
Naturfag 2, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR
2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det andre emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer: Fysikk II,Jorda, planeten som ble levende II, Teknologi i skolen II og Naturfagdidaktikk IIb. Det arbeides videre med disse emnene som også inngikk i naturfag 1. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er mappeeksamen etter emnet.
Forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
- har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
- har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- har kjennskap til kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
- har kjennskap til eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
- har kjennskap til hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
- har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
- har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
- har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Innhold
Emne IV er delt inn i fire hovedtemaer:
- Fysikk 2
- Teknologi i skolen 2
- Jorda, planeten som ble levende 2
- Naturfagdidaktikk 2b
Naturfagdidaktikk 2b
Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.
- Vurdering
- vurdere læringsutbytte
- sluttvurdering
- Varierte arbeidsformer
- bruk av ulike læringsarenaer
- elever som forskere i naturfag
- åpne forsøk og variasjon av parameter
Fysikk 2
Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
- Undervisning og læring av begreper knyttet til
- elektrisitet, magnetisme og elektronikk
- energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- atom- og kjernefysikk
- universet og universets utvikling
- kraft og bevegelse
- Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
- Om praktisk arbeid i fysikk
Teknologi i skolen 2
Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.
- Teknologi og teknologididaktikk.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.
Jorda, planeten som ble levende 2
Emnet omfatter emner fra geofag og biologi med vekt på evolusjon.
- Darwins evolusjonsteori og tidlige teorier om utvikling.
- Biologiske mekanismer bak evolusjon.
- Mer om tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.
- Jordas og livets opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
- Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.
Arbeids- og undervisningsformer
x
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform. Studenten velger ut tre arbeidskrav som inngår i den avsluttende vurderingsmappen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 2":
Presentere et undervisningsopplegg, forsøk eller annet faglig interessant fra en konferanse i naturfag. Alternativt skrive om naturfaglig aktivitet på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Omfang inntil 1000 ord.
I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 2b":
- Utarbeide, gjennomføre og rette prøve i valgfritt naturfagemne på egen skole og skrive rapport om prosessen. Omfang 1000 ord +/- 10%.
I hovedemnet "Fysikk 2":
- Skrive en faglig forklaring på et selvvalgt fysikkfenomen (om lag 500 ord). Utvikle en digital læringssekvens for elevene på inntil 5 minutter med utgangspunkt i den faglige forklaringen. Prøv ut den digitale læringssekvensen i en klasse. Presenter den faglige teksten, den digitale læringssekvensen og gi en kort vurdering av hvordan det fungerte i klassen. Samlet omfang: om lag 1000 ord
- Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).
I hovedemnet "Teknologi i skolen 2":
- Individuelt loddesertifikat (én time).
- Lage et produkt med elektroniske komponenter. Prosessen dokumenteres ved hjelp av bilder og kort tekst eller lyd. Presenteres digitalt. Omfang 3-5 minutter.
- Faglig tekst om elektroniske kommunikasjonssystemer. Omfang 1000 ord +/- 10%.
I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende 2";
- Objektsamling (20 objekter).
- Faglig test i emnet (45 minutter).
Utvalgte arbeidskrav danner grunnlag for avsluttende vurdering i emnet.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I hovedemnet «Jorda, planeten som ble levende 2»
- Deltakelse på ekskursjon
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Vår. NATB6220 emne 2: Mappeeksamen. A-F.
Avsluttende vurdering i emne 2 gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en mappeeksamen med tre utvalgte arbeidskrav fra årets emner. Det skal i tillegg skrives en reflekterende tekst med et naturfagdidaktisk tema som binder arbeidskravene sammen (omfang: 2000 ord +/- 10%). Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Sensorordning
Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.