EPN

NATB6220 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 2
Studieprogram
Naturfag 2, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det andre emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer: Fysikk II,Jorda, planeten som ble levende II, Teknologi i skolen II og Naturfagdidaktikk IIb. Det arbeides videre med disse emnene som også inngikk i naturfag 1. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er mappeeksamen etter emnet.

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
  • har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
  • har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
  • har kjennskap til kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
  • har kjennskap til eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
  • har kjennskap til hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
  • har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
  • har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
  • har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Emne IV er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Fysikk 2
  • Teknologi i skolen 2
  • Jorda, planeten som ble levende 2
  • Naturfagdidaktikk 2b

Naturfagdidaktikk 2b

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Vurdering
    • vurdere læringsutbytte
    • sluttvurdering
  • Varierte arbeidsformer
    • bruk av ulike læringsarenaer
    • elever som forskere i naturfag
    • åpne forsøk og variasjon av parameter

Fysikk 2

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper knyttet til
    • elektrisitet, magnetisme og elektronikk
    • energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
    • atom- og kjernefysikk
    • universet og universets utvikling
    • kraft og bevegelse
  • Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
  • Om praktisk arbeid i fysikk

Teknologi i skolen 2

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Jorda, planeten som ble levende 2

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi med vekt på evolusjon.

  • Darwins evolusjonsteori og tidlige teorier om utvikling.
  • Biologiske mekanismer bak evolusjon.
  • Mer om tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.
  • Jordas og livets opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
  • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.

Arbeids- og undervisningsformer

x

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i fagplanens hoveddel (over).

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform. Studenten velger ut tre arbeidskrav som inngår i den avsluttende vurderingsmappen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 2":

Presentere et undervisningsopplegg, forsøk eller annet faglig interessant fra en konferanse i naturfag. Alternativt skrive om naturfaglig aktivitet på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Omfang inntil 1000 ord.

I hovedemnet  "Naturfagdidaktikk 2b":

  • Utarbeide, gjennomføre og rette prøve i valgfritt naturfagemne på egen skole og skrive rapport om prosessen. Omfang 1000 ord +/- 10%.

I hovedemnet "Fysikk 2":

  • Skrive en faglig forklaring på et selvvalgt fysikkfenomen (om lag 500 ord). Utvikle en digital læringssekvens for elevene på inntil 5 minutter med utgangspunkt i den faglige forklaringen. Prøv ut den digitale læringssekvensen i en klasse. Presenter den faglige teksten, den digitale læringssekvensen og gi en kort vurdering av hvordan det fungerte i klassen. Samlet omfang: om lag 1000 ord
  • Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).

I hovedemnet "Teknologi i skolen 2":

  • Individuelt loddesertifikat (én time).
  • Lage et produkt med elektroniske komponenter. Prosessen dokumenteres ved hjelp av bilder og kort tekst eller lyd. Presenteres digitalt. Omfang 3-5 minutter.
  • Faglig tekst om elektroniske kommunikasjonssystemer. Omfang 1000 ord +/- 10%.

I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende 2";

  • Objektsamling (20 objekter).
  • Faglig test i emnet (45 minutter).

Utvalgte arbeidskrav danner grunnlag for avsluttende vurdering i emnet.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

I hovedemnet «Jorda, planeten som ble levende 2»

  • Deltakelse på ekskursjon

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Vår. NATB6220 emne 2: Mappeeksamen. A-F.

Avsluttende vurdering i emne 2 gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er en mappeeksamen med tre utvalgte arbeidskrav fra årets emner. Det skal i tillegg skrives en reflekterende tekst med et naturfagdidaktisk tema som binder arbeidskravene sammen (omfang: 2000 ord +/- 10%). Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Sensorordning

Mappen vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.