EPN

NATB6210 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 1
Studieprogram
Naturfag 2, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det første emnet i naturfag 2 inneholder fire hovedtemaer: Kjemi 2, Kropp og helse 2, Jorda, planeten som ble levende 2 og Naturfagdidaktikk 2a. Det arbeides videre med disse emnene som også inngikk i naturfag 1. Innholdet i læringsutbytteformuleringene er konkretisert i punkter i hvert hovedtema. Det er skriftlig eksamen etter emnet.

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geofag, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om gener, arv og mekanismer bak evolusjon og naturlig utvalg
  • har kunnskap om fysiologiske og bygningsmessige tilpasninger til miljøet hos planter og dyr
  • har kunnskap om noen organsystemer i kroppen, og om virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
  • har inngående kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygning, fremstilling og egenskaper til viktige organiske forbindelser, inkludert næringsstoffer, samt deres betydning for naturfaglige prosesser og miljø 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
  • har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
  • kan tilrettelegge praktisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere undervisningsopplegg i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag 
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet

Innhold

Emnet er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 2a
  • Kjemi 2
  • Jorda, planeten som ble levende 2
  • Kropp og helse 2

Naturfagdidaktikk 2a

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Internasjonale perspektiver på naturfag
  • TIMSS og PISA

Kjemi 2

Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i 5. - 10. klasse.

  • Organiske stoffer i hverdagen
  • Næringsstoffer
  • Beregninger og tillaging av løsninger
  • Mer om syrer og baser
  • Mer om redoksreaksjoner

Jorda, planeten som ble levende 2

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi med vekt på evolusjon.

  • Evolusjonsteorien og naturlig utvalg
  • Biologiske mekanismer bak evolusjon.
  • Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem

Kropp og helse 2

Emnet gir kunnskap om kroppens organsystemer, en innføring i cellenes biologi, hvordan egenskaper påvirkes av arvestoffet og miljøet og kunnskaper om aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Emnet belyser

  • Cellebiologi (eukaryote celler)
  • DNA-molekylet og genetikk
  • Utvalgte organsystemer (for eksempel urinveissystemet, hormoner, nervesystemet)
  • Immunforsvaret
  • Rusmidler og skader fra rusmidler

Arbeids- og undervisningsformer

x

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i programplanen.

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på OsloMets læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

I hovedemnet Kjemi 2:

  • Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Arbeidet skal dokumenteres. Omfang 500 ord +/- 10%

I hovedemnet Kropp og helse 2:

  • Utvikle og prøv ut en kort digital læringssekvens i selvvalgt emne fra Kropp og helse 2 for elever. Sekvensen skal være på inntil fem minutter. Dokumentasjon og innlevering er den digitale læringssekvensen og en kort tekst med evaluering av hvordan opplegget fungerte i klassen. Nærmere beskrivelse oppgis på digital læringsplattform. Arbeidet utføres individuelt. Omfang: 500 ord +/- 10%

I hovedemnet Jorda, planeten som ble levende 2;

  • Objektsamling fra feltarbeidet i grupper på tre (15 objekter).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.

I hovedemnet «Jorda, planeten som ble levende 2»

  • Deltakelse på ekskursjon

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Høst. NATB6210 emne 1: Individuelle skriftlig eksamen under tilsyn. Vurderingsuttrykk: A-F.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av en individuell skriftlig eksamen under tilsyn (fire timer). 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Opptakskrav

Se programplanen.