EPN-V2

NATA6110 Naturfag 1, trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 1 for Lower Secondary School, Subject 1
Studieprogram
Naturfag 1, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder fem hovedtemaer: natirfag og naturfagdidaktikk, kroppen som system, fysikk, økologi og grunnleggende kjemi.

Læringsutbytte

The main topic in this course is the design, evaluation, and testing of new and emerging user interfaces in technologies such as augmented, virtual and mixed reality; artificial intelligence user agents; brain-computer interfaces; and autonomous vehicle - among others. This is developed in accordance with principles for universal accessibility and acquired through many practical exercises coupled with lectures presenting theories relevant to the field. The course will also provide both theoretical principles of universal design and hands-on experience on how to design and evaluate ICT systems using these principles.

Innhold

Two internal examiners will be used. External examiner is used regularly.

Arbeids- og undervisningsformer

Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Designe og lage en naturfaglig modell. Framlegg i gruppe med tre til fire studenter (5-10 minutter per presentasjon)
  • Lage «artskort» fra selvvalgt biotop (15-20 arter)
  • Gjennomføre et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i naturfag, beskrivelse og refleksjon 1000 ord +/- 10%.

Aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktiviteter som er nevnt nedenfor.

  • Presentasjonsdag for naturfaglig modell.
  • Deltakelse på feltkurs med for- og etterarbeid.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i bestemte faglige aktivteter, se programplan.

Vurdering og eksamen

After completing this course the student should have the following learning outcome:

Knowledge

On successful completion of this course the student has knowledge of:

  • Norwegian and international legislation regarding the inclusion of all groups of users in society
  • various physical and cognitive disabilities and design universally accessible solutions for ICT in cooperation with users

Skills

On successful completion of this course the student has:

  • ability to identify barriers to usability
  • ability to evaluate the universal design of existing processes and technology
  • ability to develop universally designed systems
  • ability to apply universal design principles in practice

General Competence

On successful completion of this course the student can apply:

  • universal design testing and evaluation
  • universal design policies and practices

Hjelpemidler ved eksamen

The course will take a project-based learning approach. Course participants will work in groups on a project and this project will be evaluated in the end of the course based on group presentation and final report.

Vurderingsuttrykk

None.

Sensorordning

No support material is permitted in the exams.

Opptakskrav

The final assessment, the group project, will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.