EPN-V2

NAM6300 Markets, Development and Restructuring the Norwegian Work Life Course description

Course name in Norwegian
Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Emnet gir kunnskap om hva som hemmer og fremmer utvikling og omstilling i arbeidslivet. Studentene lærer å analysere endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Endring, utvikling og omstilling drøftes i forhold til ledelsesmodeller og den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • modeller for markedstilpasninger,
  • institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier, og
  • omstillingsprosesser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner,
  • anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser, og
  • planlegge og gjennomføre omstillinger.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier,
  • lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp, og
  • vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier.

Teaching and learning methods

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utformingen av notatet vil bli beskrevet på første samling.

Arbeidskravt må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere én forbedret versjon innen angitt frist.

Assessment

The course introduces the neurological basis of cognition and basal knowledge of cognitive psychology. Cognitive psychology deals with attention, sensing, perception, acts, linguistic processes, problem-solving, thinking, learning and memory.

Permitted exam materials and equipment

Admission to the programme.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge;

The student can

  • explain of the neurobiological basis of behaviour
  • describe the central nervous system and the peripheral nervous system, including their structure and main functions
  • describe with signal transfers in the brain and signal substances
  • describe methods used to study the brain, brain damage and effects on behaviour
  • describe key elements of cognitive psychology (such as memory, decision making, and attention)

Skills;

The student can

  • use knowledge of cognitive psychology to explain phenomena that involve human thinking and behaviour

Competence;

The student can

  • use knowledge of cognitive psychology in connection with planning, rationalization etc.

Examiners

Work and teaching methods used in the course are lectures and self-study. Seminars will also be held where the students present subject matter in groups. Participation in these seminars is compulsory. Students will present texts from the syllabus and encourage discussion, and will receive supervision relating to guidance on further reading. During the course, the students will give four presentations related to key topics in the syllabus. The topics will be set by the lecturer.

The students’ learning outcomes will be documented through presentations and the examination.

Course contact person

Arne Bygdås