Programplaner og emneplaner - Student
NAM6100 Makt og opposisjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Governance, Management and Codetermination
- Studieprogram
-
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellenLedelse i den norske arbeidslivsmodellen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fjerde semester av bachelorstudiet er et internasjonalt semester som er tilrettelagt for inn- og utveksling.
I emnet legges det vekt på kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv der forståelsen av rom og kontekst står sentralt. Kunstnerisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av to prosjekter med en avsluttende eksamen i emnet.
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det kunstneriske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis. Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter står sentralt.
Emnet avsluttes med en individuell eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har begynnende kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har kunnskap om relevante prosesser og metoder knyttet til installasjon som kunstnerisk uttrykk
- har kunnskap om formidlingsarbeid i kunstinstitusjoner
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle og kuratere kunstnerisk arbeid
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med kunstneriske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til etiske utfordringer som berører fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):
- Et kunstnerisk arbeid.
- En utstillingstekst (maks 200 ord)
- En muntlig presentasjon
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
For å fremstille seg til eksamen må studentens fravær ikke ha oversteget 20%.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:
1. Et tre-dimensjonalt kunstnerisk arbeid.
2. En utstillingstekst (maks 200 ord)
3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%)
Eksamen teller 100% av karakteren.
Eksamensresultatet kan påklages.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala: A-F.