EPN

NAM6000 Arbeidslivskunnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Work Life Studies
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi innføring i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskap om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse.

Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav  

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling

  • kunnskap om organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller

  • kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet

  • kjennskap til grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare prosesser på en arbeidsplass

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke noen teoretiske perspektiver for å reflektere over relasjoner mellom grupper på egen arbeidsplass

  • belyse og reflektere over lederroller og styringsmekanismer, samt utlede behov for endring

  • bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende ledelsesteori, organisasjonsteori og forskningsbaserte metoder i ledelse av egen virksomhet

  • anvende norske arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på norske arbeidsplasser

  • bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte

  • anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i fysiske og digitale samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet i dette emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 10 sider (+-10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave til ny/utsatt eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).

Sensorordning

Det benyttes to sensorer til sensurering av alle fordypningsoppgaver.