EPN-V2

NAM6000 Work Life Studies Course description

Course name in Norwegian
Arbeidslivskunnskap
Study programme
Management in the Norwegian Work Life
Management in the Norwegian Work Life
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet skal gi innføring i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskap om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse.

Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling
  • kunnskap om organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller
  • kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet
  • kjennskap til grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare prosesser på en arbeidsplass

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke noen teoretiske perspektiver for å reflektere over relasjoner mellom grupper på egen arbeidsplass
  • bruke Norsk Ledelsesbarometer (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å belyse lederroller og styringsmekanismer og å utlede behov for endring
  • bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende ledelsesteori, organisasjonsteori og forskningsbaserte metoder i ledelse av egen virksomhet
  • anvende norske arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på norske arbeidsplasser
  • bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
  • anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling

Teaching and learning methods

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Course requirements

Det er ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet i dette emnet.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Hjemmeeksamen skal ha et omfang på 10 sider (+-10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave til ny/utsatt eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Oppgaven skal følge Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, i tråd med lov om universiteter og høgskoler § 3 - 9 (6).

Examiners

Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.