EPN

MUSK6200 Musikk 1, trinn 1-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Music 1, Level 1-10, Subject 2
Studieprogram
Musikk 1, trinn 1-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

I emne 2 videreutvikles studentens selvstendighet i ledelse av og veiledning i musikalske læringsprosesser bl.a. gjennom arbeid med arrangering av musikk, utarbeiding av egne undervisningsopplegg og opplæring i bandinstrumenter. Studentene vil få utforske ulike improvisasjons- og komposisjonsteknikker, både digitalt og med instrumenter, kropp og stemme. Studentene vil få innsikt i hvordan arbeid med musikk kan ha betydning for utvikling av gode fellesskap og den enkeltes identitetsutvikling, tråd med musikkfagets rolle i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap.

For studentene på 1.-7.trinn vil begynneropplæring i musikkfaget, samt musikk i den helhetlige begynneropplæringen, være sentralt i emne 2. Studentene vil lære å ta i bruk lek, kroppslig læring, utforsking av musikkens grunnelementer og varierte uttrykk for musikkopplevelse. Barnesanger og barnekultur for de minste vil også inngå.

For studentene på 5.-10.trinn vil arbeid med band, elevaktiv øving og oppsetninger på ungdomstrinnet få større plass i emne 2. Som del av kritisk tenkning i musikkfaget vil studentene bli kjent med ulike arbeidsmåter for å ruste ungdomsskoleelever til både å utforske, drøfte og skape musikalske uttrykk som tar opp i seg utfordringer i samtiden og problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer. Karaktersetting i ungdomsskolen, både knyttet til underveisvurdering og sluttvurdering vil også være noe 5-10-studentene får trening i i løpet av studiet.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens læreplan i musikk
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring og progresjon i musikk
  • har kunnskap om musikalsk barne- og ungdomskultur, media og teknologi og musikalsk utvikling
  • har kunnskap om musikalsk klasseledelse
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker, og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk  

 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk på ulike instrumenter
  • mestrer et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget
  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
  • kan lytte aktivt til musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrument og digitale verktøy
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Innhold

Emne 2 legger vekt på:

  • Klasseledelse i musikk
  • Vurdering i musikkfaget
  • Skapende og reflekterende virksomhet i musikk
  • Digitale verktøy i musikkfaget

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt opp til seks undervisningsdager på campus fordelt som tre samlinger á to dager. Samlingene vil hovedsakelig vies praktiske musikkaktiviteter, og studentene vil få erfaring med å lede musikkaktiviteter. Mellom samlingene vil det være digital undervisning hovedsakelig i form av videoer som studentene selv velger når de vil se, pluss enkelte nettmøter og oppgaver som studentene skal arbeide med. I tillegg er det ventet at studentene øver på instrumenter og andre musikalske ferdigheter regelmessig. Det legges vekt på å integrere studentenes arbeidsplass i emnet, og det vil bli arbeid og erfaringsdeling i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav 1:

  • Individuelt arbeidskrav der studenten utarbeider, gjennomfører og vurderer en musikkaktivitet der elever komponerer ved hjelp av digitale verktøy på egen skole, samt skriver et fagdidaktisk notat om prosessen. Omfang 500 ord +/- 10%. Bruk pensumlitteratur. Digitale verktøy er vanlig i musikkfaget i den norske skolen, og det er viktig at musikklærere behersker dette.

Arbeidskrav 2:

  • Individuelt arbeidskrav der studenten skisserer et undervisningsopplegg for valgfritt trinn på grunnskolen innenfor kjerneelementet kulturforståelse der lytting inngår. Omfang 500 ord +/- 10%

Arbeidskrav 3:

  • Individuelt arbeidskrav i å lage et bruksmusikkarrangement av valgfri sang for to stavspill, perkusjon og akkordinstrument eller en bandblekke. Å kunne utarbeide egne undervisningsopplegg er en viktig del av musikklærerkompetansen.

 

Det er krav om 80% tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3000 ord +/- 10%.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.