EPN

MUSK6100 Musikk 1, trinn 1-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Music 1, Level 1-10, Subject 1
Studieprogram
Musikk 1, trinn 1-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

I emne 1 er grunnleggende musikkopplæring med vekt på musikalsk deltakelse og mangfold hovedområder for emnet. Sentrale temaer er barn og ungdoms utvikling av musikalske ferdigheter, musikk i barne- og ungdomskultur og musikalsk klasseledelse. I tillegg lærer studentene om praktisk arbeid med musikk i skolen og får økt kompetanse til å vurdere elevarbeider.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens læreplan i musikk
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om musikalsk barne- og ungdomskultur og musikalsk utvikling
  • har kunnskap om musikalsk klasseledelse
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker, og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk på ulike instrument
  • mestrer et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget
  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Innhold

Emne 1 legger vekt på:

  • Klasseledelse i musikk
  • Vurdering i musikkfaget
  • Sang, dans og spill på instrumenter, alene og i gruppe
  • Musikalsk mangfold og musikalsk barne- og ungdomskultur
  • Tverrfaglig arbeid med musikk

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt opp til seks undervisningsdager på campus i semesteret fordelt som tre samlinger á to dager. Samlingene vil hovedsakelig vies praktiske musikkaktiviteter, og studentene vil få erfaring med å lede musikkaktiviteter.

Det legges vekt på å utvikle kunnskap og ferdigheter som ruster studentene til å bruke kreative og utforskende arbeidsmåter i musikkfaget. Kunnskap om og praktisk bruk av digitale arbeidsmåter blir vektlagt, og studentene blir kjent med spill og musikkskaping på klasseromsinstrumenter. Sang- og stemmetrygghet, ensembleledelse, forståelse av fagbegreper og bruk av akkompagnementsinstrument vil være i fokus for studentenes musikalske egenutvikling.

Mellom samlingene vil det være digital undervisning hovedsakelig i form av videoer som studentene selv velger når de vil se, pluss enkelte nettmøter og oppgaver som studentene skal arbeide med. I tillegg er det forventet at studentene øver regelmessig på instrumenter og andre musikalske ferdigheter på egen hånd. Det legges vekt på å integrere studentenes arbeidsplass i emnet, og det vil bli arbeid og erfaringsdeling i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav 1:

  • Individuelt arbeidskrav der studenten gjennomfører et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på samspill, samt skriver et notat med faglig beskrivelse av opplegget og fagdidaktisk refleksjon, der vurdering inngår. Omfang 500 ord +/- 10%. Dette arbeidskravet gir erfaring i praktisk undervisning i musikk, og styrker den faglige refleksjonen.

Arbeidskrav 2:

  • Individuelt arbeidskrav der studenten skriver en drøftende tekst på 1000 ord +/- 10% om hvordan musikk kan brukes inn i ett av de to tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring eller demokrati og medborgerskap. Beskriv muligheter og begrensninger. Dette arbeidskravet styrker kandidatens kunnskap om tverrfaglig arbeid med musikk.

Arbeidskrav 3:

  • Individuelt arbeidskrav der kunnskapsutbyttet fra minst ett av årets to andre arbeidskrav deles muntlig med kolleger på teammøte, seksjonsmøte eller personalmøte (omfang: om lag 15 minutter). Kort skriftlig oppsummering og refleksjon, omfang 500 ord +/- 10%.

 

Det er krav om 80% tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.

Vurdering og eksamen

Individuell undervisningspraktisk eksamen. Studenten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en medstudentgruppe. Oppgaven gis en uke før eksamen. I tillegg skal studenten levere inn et fagdidaktisk notat på 500 ord +/- 10 % knyttet til den praktiske eksamenen.

 

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Det gis ny oppgave/undervisningsopplegg. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre ny/utsatt eksamen med en medstudentgruppe, gjennomføres undervisningsopplegget kun foran sensorene. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.