EPN-V2

MSLV4800 Staten og kommunene som markedsaktører – offentlige anskaffelser, statsstøtte og selskapsorganisering Emneplan

Engelsk emnenavn
The State and Municipalities as Market Actors – Public Procurement, State Aid, and Corporate Organization
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter regler som skal sikre at offentlig virksomhet drives og offentlige midler forvaltes på en mest mulig effektiv måte. Hovedvekten i emnet er lagt på reglene om offentlige anskaffelser. Dette er regler som har som hovedformål å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved inngåelse av offentlige kontrakter. En annen måte å effektivisere offentlig virksomhet på er å skille den ut i egne selskaper.; Rettslige kjennetegn ved slike organisasjonsformer, styring av dem og konsekvenser av slik organisering behandles også. I tillegg omfatter emnet noen av reglene som legger særlige begrensninger på det offentlige som aktør på markedet (regelverket om offentlig støtte).

Undervisningsspråk er på;norsk.;

Forkunnskapskrav

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Emnet er en introduksjon til innovasjon som skal inspirere til nytenkning og gi studentene en oversikt over en verktøykasse de kan benytte i innovasjonsprosesser. Studentene skal få en forståelse for hva som skal til for å lykkes med et innovasjonsprosjekt.

Studentene skal lære å utforme samt teste ut et verdiforslag, og de skal lære hvordan de kan løse et problem innen helse med nye løsninger. Emnet favner både kommersiell og ikke-kommersiell innovasjon. Emnet har som mål å bidra til en styrket innovasjonsforståelse og innovasjonskultur.

Læringsutbytte

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i farmasi / Masterstudium i helsevitenskap/ Masterstudium i helse og teknologi.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av en kombinasjon av teoriforelesninger, veiledet og ikke-veiledet gruppearbeid og inspirasjonsforedrag fra aktører med erfaring fra reelle innovasjonsprosjekter. Grupper på 4-6 studenter dannes tidlig i emnet og skal jobbe sammen gjennom hele emnet, inkludert eksamen. En tverrfaglig sammensetning av gruppene tilstrebes.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på obligatoriske undervisningsaktiviteter
  • En individuell flervalgstest av forståelse av teoretiske begrep
  • En prosjektplan/forretningsplan i gruppe på 4-6 studenter. Form og omfang på planen vil være avhengig av prosjektets art.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i gruppe på 4-6 studenter, inntil 30 minutter. Gruppen skal innledningsvis presentere eget innovasjonsprosjekt som en «salgspitch», med påfølgende utspørring og diskusjon mellom gruppen og sensorene. Vurdering gis på bakgrunn av gjennomføring og anvendelse av metoder, ikke om innovasjonsideen viser seg å være gjennomførbar eller ikke.

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

  • Prosjektplan/forretningsplan (se arbeidskrav).
  • Prosjektpresentasjon

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Det blir satt én felles karakter for gruppen.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Ingun Sletnes