Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4800 Staten og kommunene som markedsaktører – offentlige anskaffelser, statsstøtte og selskapsorganisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The State and Municipalities as Market Actors – Public Procurement, State Aid, and Corporate Organization
- Studieprogram
-
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelseMasterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter regler som skal sikre at offentlig virksomhet drives og offentlige midler forvaltes på en mest mulig effektiv måte. Hovedvekten i emnet er lagt på reglene om offentlige anskaffelser. Dette er regler som har som hovedformål å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved inngåelse av offentlige kontrakter. En annen måte å effektivisere offentlig virksomhet på er å skille den ut i egne selskaper. Rettslige kjennetegn ved slike organisasjonsformer, styring av dem og konsekvenser av slik organisering behandles også. I tillegg omfatter emnet noen av reglene som legger særlige begrensninger på det offentlige som aktør på markedet (regelverket om offentlig støtte).
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike måter å organisere og markedseksponere offentlig virksomhet på
- innsikt i hvilke formål anskaffelsesregelverket skal ivareta
- inngående kunnskap om planlegging, kunngjøring, gjennomføring og avslutning av konkurranser etter anskaffelsesregelverket og kunnskap om hvilke følger brudd på regelverket kan få
- innsikt i hva som ligger i forbudet mot offentlig støtte og statsstøtterettslige problemstillinger knyttet til at offentlige instanser utøver økonomisk aktivitet i markedet
- kunnskap om den internasjonale forankringen regelverket om offentlige anskaffelser og offentlig støtte har
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere rettslige problemstillinger og konsekvenser av omorganiserings- eller markedseksponeringsprosesser
- identifisere når ulike deler av reglene om offentlige anskaffelser kommer til anvendelse
- analysere og håndtere juridiske problemstillinger ved utlysning av konkurranser om anskaffelser, gjennomføring av slike, vurdering av innkomne tilbud og tildeling av kontrakt
Generell kunnskap
Studenten kan
- arbeide selvstendig med praktiske, juridiske problemstillinger
Innhold
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsopplegget er basert på individuelt studiearbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet, vil et viktig element være løsning av ulike caseoppgaver. Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse casene og det rettskildematerialet som finnes på området. Litteraturstudier vil være viktig i den forbindelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen obligatoriske arbeidskrav
Vurdering og eksamen
Dette emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernfaglig kunnskap. Emnet omhandler problemstillinger knyttet til barneverntjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven. Emnet omhandler foreldrekonfliktsaker, det vil si saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Vurderingsuttrykk
Kunnskaper
Studenten
· ha bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
· ha bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
· ha bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
· ha bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
· ha bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
· ha bred kunnskap om forskning om barn med to hjem og konsekvenser av pågående foreldrekonflikter for barns helse og utvikling
· ha bred kunnskap om konsekvensene av vold, overgrep og annen omsorgssvikt for barns helse og utvikling
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende juridisk metode for å avklare barneverntjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
· kan vurdere barnets omsorgssituasjon, og drøfte og vurdere barneverntjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
· kan legge til rette for at barnets rett til å bli hørt blir ivaretatt
· kan veilede foreldre og barn om barneverntjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
· kan anvende regelverket i samarbeidet med andre tjenester og instanser
· kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning
Generell kompetanse
Studenten
· kanreflektere, vurdere og handle ut fra et flerfaglig ståsted, og i samarbeid med andre tjenester og instanser, for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.
· kan reflektere etisk, og kritisk, over barneverntjenestens og andre instansers definisjonsmakt
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene i dette emnet vil bestå av forelesninger og seminarundervisning, samt selvstudium.
Opptakskrav
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 72 timer på 3000 ord, +/- 10%. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Emneansvarlig
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.