Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Labour Law in Change Processes
- Studieprogram
-
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelseMasterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Forkunnskapskrav
- skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
- innføring i læreplanverket
- læreplananalyse (Vg2 og Vg3)
- årsplanlegging
- elev-, lærer, og instruktørrollen
- relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv
- undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen)
- ledelse av læringsprosesser - klasseledelse
- læringsstrategier- og metoder
- utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
- motivasjon, undervisning og læring
- veiledningsstrategier
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om grensedragninger knyttet til arbeidstakerbegrepet og midlertidig ansettelse
- inngående kunnskap om arbeidsgivers styringsrett som juridisk begrep, og om lovfestede og ulovfestede skranker i denne bestemmelsesretten
- inngående kunnskap om hvilke regler som kommer til anvendelse ved omorganisering og nedbemanning
- spesialisert innsikt i regler om virksomhetsoverdragelse
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i endringsprosesser
- anvende en juridisk metodisk problemløsning og forstå og analysere sentrale dommer knyttet til omstilling og endring
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning, faglig rapporttering og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
Se mer utfyllende omtale av praksis i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc.
- Individuell arbeidslogg fra 5 dager pedagogisk praksis. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr programplanens kapittel om arbeidskrav).
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått/ikke bestått
Vurderingsuttrykk
Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen
Sensorordning
- innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
- utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
- vurdering for, som og av læring
- planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
- yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
- yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv