EPN-V2

MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Labour Law in Change Processes
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Forkunnskapskrav

  • skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
  • innføring i læreplanverket
  • læreplananalyse (Vg2 og Vg3)
  • årsplanlegging
  • elev-, lærer, og instruktørrollen
  • relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv
  • undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen)
  • ledelse av læringsprosesser - klasseledelse
  • læringsstrategier- og metoder
  • utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
  • motivasjon, undervisning og læring
  • veiledningsstrategier

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om grensedragninger knyttet til arbeidstakerbegrepet og midlertidig ansettelse
  • inngående kunnskap om arbeidsgivers styringsrett som juridisk begrep, og om lovfestede og ulovfestede skranker i denne bestemmelsesretten
  • inngående kunnskap om hvilke regler som kommer til anvendelse ved omorganisering og nedbemanning
  • spesialisert innsikt i regler om virksomhetsoverdragelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og analysere juridiske problemstillinger i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i endringsprosesser
  • anvende en juridisk metodisk problemløsning og forstå og analysere sentrale dommer knyttet til omstilling og endring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning, faglig rapporttering og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Se mer utfyllende omtale av praksis i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc.
  • Individuell arbeidslogg fra 5 dager pedagogisk praksis. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr programplanens kapittel om arbeidskrav).

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe.

  • Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen

Sensorordning

  • innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
  • utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
  • yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
  • vurdering for, som og av læring
  • planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
  • yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
  • yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv