EPN-V2

MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Labour Law in Change Processes
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course aims to provide students with an understanding of how data and statistical analysis can improve economic, managerial and business decision making. Students will learn how to develop empirical questions, to find and collect relevant quantitative data, and apply appropriate statistical methods, and ultimately, to make better business and policy decisions. The course will draw on a wide range of business and economic applications, such as finance, advertising, internet retailing and human resources.

Forkunnskapskrav

No prerequisites.

Læringsutbytte

Undervisningen gjennomføres både med plenumsaktiviteter og arbeid i mindre grupper. Undervisningen har et betydelig innslag av praktiske øvelser, ispedd veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner med mer.

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav innen gitte frister og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

  • Skriftlig individuell innlevering. Studentene skal i et totolksystem gjennomføre et fiktivt tolkeoppdrag på maks. 10 minutter der begge skal fungere som aktiv tolk og støttende tolk/medtolk. I etterkant av tolkingen skal studentene individuelt gi en skriftlig innlevering på 700-1000 ord der de viser refleksjon over egen tolking og samarbeid med medtolk. Besvarelsen skal støttes ut fra teori.
  • Vedlegg: Studentene skal legge ved opptak av det fiktive oppdraget (opptak gjennom GoReact), der man både ser samarbeidet tolkene mellom og selve teksten som produseres. Egenproduserte autokorrekturlister skal også legges ved. Dette for at det skal kunne gis en helhetlig vurdering av refleksjonsnotatet.

Detaljert informasjon om arbeidskravene gis ved undervisningsstart.

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • knowledge of various ways to organize and expose public entities to market competition
  • insight into the purposes that procurement regulations are intended to serve
  • in-depth knowledge of planning, announcing, conducting, and concluding competitions in accordance with procurement regulations, as well as an understanding of the consequences of breaches of these regulations
  • insight into the prohibition of public support and state aid issues related to public entities engaging in economic activities in the market
  • knowledge of the international foundation of the regulations on public procurement and state aid
  • understanding of the differences in regulation between private and public market activities

Skills

The student can

  • identify and analyze legal issues and consequences of reorganization or market exposure processes
  • identify when different parts of the public procurement rules apply
  • analyse and deal with legal issues in connection with the announcement of procurement competitions, the conduct of such competitions, the evaluation of tenders received and the awarding of contracts

General competence

The student can

  • work independently with practical, legal issues
  • argue for the advantages and disadvantages of different forms of market exposure of public sector organizations
  • explain in general terms certain basic premises for the public sector's market activity, such as freedom of contract, protection against bankruptcy, budgetary frameworks and the location of constitutional and political responsibility

Vurdering og eksamen

Studentens egen autokorrekturliste(r), samt ev. forberedelsesmateriale gitt to dager i forveien.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
  • planlegging og gjennomføring av et formidlings- og verkstedsopplegg for skolebarn i museer. Det skal fremlegges skriftlig undervisningsmateriell som grunnlag for opplegget

Vurderingsuttrykk

Fysisk undervisning med foreleser, med hovedfokus på temabaserte tolkeøvelser i ulike situasjoner. Øvelser i skrivetolking, felles og individuell veiledning/undervisning. Gjennom allerede oppsatt praksis på studiet, stilles det krav til at studentene(e) skal tolke ved flere skrivetolkoppdrag.

Sensorordning

Letter grading A to F.

Opptakskrav

Muhammad Azeem Qureshi

Emneansvarlig

The following aids are permitted:

    • The exam module of Lovdata Pro