EPN-V2

MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Labour Law in Change Processes
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale temaer innenfor teaterfeltet
  • har kunnskap om og kan utforske teknikker og praksiser
  • har teaterfaglig kunnskap
  • har kunnskap om kunstens plassering i samfunnet
  • har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi
  • har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og skapende prosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende forskningsmetodikk gjennom eget kunstnerisk og didaktisk arbeid
  • viser evne til å strukturere og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
  • kan dokumentere og analysere eget arbeid i kunstneriske eller didaktiske sammenhenger
  • kan arbeide selvstendig, utforme, ta i bruk og evaluere resultater for videreutvikling av sceniske uttrykksformer
  • kan bruke kilder og fagstoff nyansert slik at det belyser et tema
  • kan bidra til utvikling av god kunstnerisk praksis gjennom refleksjon og utveksling av synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet.
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utvikle selvstendige konsepter for teaterfeltet og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst
  • har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger og kan håndtere komplekse kunstneriske sammenhenger

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan anvende etiske retningslinjer i håndtering av materiale, kilder og praksis
  • kan beherske og reflektere over formidlings former og teknikker
  • kan anvende dramaturgiske virkemidler i en didaktisk, kunstnerisk og samfunnsmessig sammenheng
  • kan anvende og formidle selvstendig teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor teaterfeltet
  • kan anvende relevant teori, og dokumentere egen kunstneriske prosess

Forkunnskapskrav

Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, egen praksis, veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

I bachelorprosjektet skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med tydelige estetiske knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er todelt:

1.    A) Kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med etterfølgende individuell muntlig samtale (teller 60% av endelig bestått karakter). Studenten skal ved oppsatt tidspunkt gjennomføre en individuell praktisk utøvende visning med en tydelig estetisk og/eller dramapedagogisk komponent. Studentene er tilknyttet eller tilknyttes et fagfelt/'forskningsgruppe', som skal planlegge og gjennomføre en individuell praktisk visning.

Eller

1. B) Kunstnerisk produksjon av et TiU-program med etterfølgende individuell muntlig samtale (teller 60% av endelig bestått karakter)

 

2. Individuell bacheloroppgave på 6000-8000 ord (teller 40 % av endelig bestått karakter)

 

Eksamensresultat i del 1 kan ikke påklages. Eksamensresultat i del 2 kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle.

Vurdering og eksamen

Studentene skal levere en utredning og avlegge en skriftlig eksamen under tilsyn. De to delene vurderes hver for seg og blir så slått sammen til én karakter der utredningen teller 75 prosent og skoleeksamen 25 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.

Utredningen skal leveres individuelt eller i grupper på inntil tre personer og være på inntil ti sider. Studentene velger selv et praktisk arbeidsrettslig problem innenfor rammen av tematikken i emnet. Ved gruppeinnlevering blir det gitt en felles karakter på utredningen. Blir en deltaker i gruppa syk, kan gruppa levere utredningen til ny og utsatt eksamen, eller man kan åpne opp for individuell innlevering.

Skriftlig skoleeksamen er på to timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ukommenterte lovtekster, forskrifter og tariffavtaler.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Opptakskrav

Enkeltemner har samme opptakskrav som masterprogrammet:¿

  1. Bachelorgrad med minst 45 studiepoeng i organisasjons- og administrasjonsfag og to års relevant yrkespraksis eller:
  2. Bachelorgrad med minst 4 års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere. Yrkespraksis skal være etter fullført bachelorgrad.
  3. Gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden (eventuelt annet opptaksgrunnlag).

Emneansvarlig

Gerd Engelsrud