EPN

MSLV4700 Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Labour Law in Change Processes
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse / Masterstudium i offentlig administrasjon og styring / Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter arbeidsrettslige problematiseringer med særlig relevans for omstillings- og endringsprosesser. Arbeidsgivers behov for fleksibilitet og endring sees i lys av arbeidstakers behov for beskyttelse og forutsigbarhet. Endringstiltak kan variere i art og omfang. Emnet tar utgangspunkt i den juridiske rammen som arbeidsavtalen medfører, og problematiserer endringsbehov knyttet til den enkelte arbeidstaker, omorganisering knyttet til deler eller hele virksomheten, rasjonalisering og nedbemanning og endringer som medfører overføring av oppgaver eller virksomhet til en annen arbeidsgiver. I tillegg til aktuelt lovverk og tariffavtaler, blir det lagt stor vekt på aktuelle dommer. I denne forbindelse trekkes det sammenhenger til avgjørelser i EU-domstolen. Fokus rettes mot offentlig sektor. 

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om grensedragninger knyttet til arbeidstakerbegrepet og midlertidig ansettelse
  • inngående kunnskap om arbeidsgivers styringsrett som juridisk begrep, og om lovfestede og ulovfestede skranker i denne bestemmelsesretten
  • inngående kunnskap om hvilke regler som kommer til anvendelse ved omorganisering og nedbemanning
  • spesialisert innsikt i regler om virksomhetsoverdragelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og analysere juridiske problemstillinger i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i endringsprosesser
  • anvende en juridisk metodisk problemløsning og forstå og analysere sentrale dommer knyttet til omstilling og endring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning, faglig rapporttering og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid, seminarer og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring. Litteratur og studier av dommer står sentralt i undervisningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen  arbeidskrav

Vurdering og eksamen

Studentene skal levere en utredning og avlegge en skriftlig eksamen under tilsyn. De to delene vurderes hver for seg og blir så slått sammen til én karakter der utredningen teller 75 prosent og skoleeksamen 25 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.

Utredningen skal leveres individuelt eller i grupper på inntil tre personer og være på inntil ti sider. Studentene velger selv et praktisk arbeidsrettslig problem innenfor rammen av tematikken i emnet. Ved gruppeinnlevering blir det gitt en felles karakter på utredningen. Blir en deltaker i gruppa syk, kan gruppa levere utredningen til ny og utsatt eksamen, eller man kan åpne opp for individuell innlevering.

Skriftlig skoleeksamen er på to timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ukommenterte lovtekster, forskrifter og tariffavtaler.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Opptakskrav

Enkeltemner har samme opptakskrav som masterprogrammet:¿

  1. Bachelorgrad med minst 45 studiepoeng i organisasjons- og administrasjonsfag og to års relevant yrkespraksis eller:
  2. Bachelorgrad med minst 4 års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere. Yrkespraksis skal være etter fullført bachelorgrad.
  3. Gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden (eventuelt annet opptaksgrunnlag).

Emneansvarlig

Gerd Engelsrud