EPN-V2

MSLV4700 Labour Law in Change Processes Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
FALL 2017
Schedule
  • Introduction

    Emnet omfatter arbeidsrettslige problematiseringer med særlig relevans for omstillings- og endringsprosesser. Arbeidsgivers behov for fleksibilitet og endring sees i lys av arbeidstakers behov for beskyttelse og forutsigbarhet. Endringstiltak kan variere i art og omfang. Emnet tar utgangspunkt i den juridiske rammen som arbeidsavtalen medfører, og problematiserer endringsbehov knyttet til den enkelte arbeidstaker, omorganisering knyttet til deler eller hele virksomheten, rasjonalisering og nedbemanning og endringer som medfører overføring av oppgaver eller virksomhet til en annen arbeidsgiver. I tillegg til aktuelt lovverk og tariffavtaler, legges det stor vekt på aktuelle dommer.

  • Required preliminary courses

    Ingen info

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om grensedragninger knyttet til arbeidstakerbegrepet og midlertidig ansettelse
    • inngående kunnskap om arbeidsgivers styringsrett som juridisk begrep, og om lovfestede og ulovfestede skranker i denne bestemmelsesretten
    • inngående kunnskap om hvilke regler som kommer til anvendelse ved omorganisering og nedbemanning
    • spesialisert innsikt i regler om virksomhetsoverdragelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • identifisere og analysere juridiske problemstillinger i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i endringsprosesser
    • anvende en juridisk metodisk problemløsning og forstå og analysere sentrale dommer knyttet til omstilling og endring
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid, seminarer og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring. Litteratur og studier av dommer vil stå sentralt i undervisningen.

  • Assessment

    Studentene skal levere en utredning og avlegge en skriftlig eksamen under tilsyn. De to delene vurderes hver for seg og blir så slått sammen til én karakter der utredningen teller 75 prosent og skoleeksamen 25 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått.

    Utredningen skal leveres individuelt eller i grupper på inntil tre personer og være på inntil ti sider. Studentene velger selv et praktisk arbeidsrettslig problem innenfor rammen av tematikken i emnet. Ved gruppeinnlevering blir det gitt en felles karakter på utredningen. Blir en deltaker i gruppa syk, kan gruppa levere utredningen til ny og utsatt eksamen, eller man kan åpne opp for individuell innlevering.

    Skriftlig skoleeksamen er på to timer.

    Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt prøve tas i den/de delen(e) av eksamen som ikke er bestått. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen. Hvis man får ikke bestått på utredningen, må det skrives en ny oppgave med ny problemstilling.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ukommenterte lovtekster, forskrifter og tariffavtaler.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.