Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4700 Labour Law in Change Processes Course description
- Course name in Norwegian
- Arbeidsrettslige perspektiver i endringsprosesser
- Study programme
-
Master Programme in Management of Library and Information InstitutionsMaster's Programme in Public Administration and ManagementExecutive Master in Public ManagementElective modules, Master Programme in Public Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
FALL 2016
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter arbeidsrettslige problematiseringer med særlig relevans for omstillings- og endringsprosesser. Arbeidsgivers behov for fleksibilitet og endring sees i lys av arbeidstakers behov for beskyttelse og forutsigbarhet. Endringstiltak kan variere i art og omfang. Emnet tar utgangspunkt i den juridiske rammen som arbeidsavtalen medfører, og problematiserer endringsbehov knyttet til den enkelte arbeidstaker, omorganisering knyttet til deler eller hele virksomheten, rasjonalisering og nedbemanning og endringer som medfører overføring av oppgaver eller virksomhet til en annen arbeidsgiver. I tillegg til aktuelt lovverk og tariffavtaler, legges det stor vekt på aktuelle dommer.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om grensedragninger knyttet til arbeidstakerbegrepet og midlertidig ansettelse
- inngående kunnskap om arbeidsgivers styringsrett som juridisk begrep, og om lovfestede og ulovfestede skranker i denne bestemmelsesretten
- inngående kunnskap om hvilke regler som kommer til anvendelse ved omorganisering og nedbemanning
- spesialisert innsikt i regler om virksomhetsoverdragelse
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i endringsprosesser
- anvende en juridisk metodisk problemløsning og forstå og analysere sentrale dommer knyttet til omstilling og endring
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid, seminarer og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet. Undervisningen vil i stor grad være problembasert, og det vil bli tatt utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring. Litteratur og studier av dommer vil stå sentralt i undervisningen.
Assessment
I emnet vil forretningsforståelse og prosjektledelse inngå som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling. Emnet er også et forberedende prosjekt til arbeidet med bacheloroppgaven, der egen identitet og eksperimentering i materialer og teknikker anvendes for å få frem et nytenkende konsept.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.