EPN-V2

MSLV4500 Ledelse i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership in Practice
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Oslo Business School, Exchange Programme
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

All printed and written aids, as well as a calculator. MATLAB if possible technically.

Anbefalte forkunnskaper

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 7 of 10 electronic tests , time consume is stipulated to one hour pr test

The purpose of the required coursework is to give students a basis for the written exam.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om utfordringer i lederrollen
  • inngående kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
  • innsikt i sentrale og internasjonale ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide systematisk med egne lederutfordringer
  • kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
  • analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
  • legge til rette for læring og teamutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser med medarbeidere og andre ledere i ulike kontekster
  • kommunisere om faglige problemstillinger og analyser innenfor fagfeltet ledelse.

Arbeids- og undervisningsformer

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidsmåten emnet forutsetter aktiv deltakelse. Samlingene i emnet er derfor obligatoriske. Obligatorisk oppmøte regnes som et arbeidskrav, som må være innfridd for å få adgang til eksamen. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25 % mister studenten retten til å fremstille seg for eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 72 timer (3 dager).;Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider ekskl. innholdsfortegnelse og referanseliste. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i kjemi og miljø. Studenten vil tilegne seg innsikt i de ressursutfordringene samfunnet står overfor og hvordan disse kan løses. Studentene vil også kunne se en tydelig sammenheng mellom miljøvurderinger og kjemi.

Vurderingsuttrykk

No requirements over and above the admission requirements.

Sensorordning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • describing the structure of atoms and molecules
  • explain the periodic table
  • understanding chemical equations and stoichiometry
  • explaining the physical properties of gases
  • explaining chemical bonding and the molecular structure of solids (metals, semiconductors, polymers, crystalline substances)
  • defining the first, second and third laws of thermodynamics
  • defining energy concepts, internal energy, enthalpy, entropy and Gibb’s energy
  • understanding chemical equilibria (gas equilibria, precipitation reactions, acid-base equilibria)
  • describing electrochemistry (galvanic cells, corrosion, batteries and electrolytic cells)
  • describing environmental aspects (use of resources, emissions, waste etc.)
  • describing life-cycle assessments (LCA) and environmental labelling (EPD, ECO products)
  • describing standards for environmental work

Skills

The student is capable of

  • perform simple chemical calculations in stoichiometry
  • perform calculations using the equation of state for ideal gases
  • perform energy calculations with internal energy, enthalpy, Gibb’s energy
  • performing simple calculations of reactants and products present in chemical equilibrium
  • performing simple electrochemical calculations, such as calculations of cell potentials
  • anticipate unfortunate interconnections that lead to corrosion
  • describe environmental aspects
  • apply LCA considerations to a given product

General competence

The student is capable of

  • communicating with chemists on topics relating to chemistry and environment
  • searching for and understand specialist literature on the subject