EPN-V2

MSLV4500 Leadership in Practice Course description

Course name in Norwegian
Ledelse i praksis
Study programme
Executive Master in Public Management
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The course requires management experience. The students will practice approaches and skills that make them better equipped to fulfil the leadership role. Leadership in practice includes leadership characteristics, skills and conduct, communication, cooperation and conflict management, the leader role and leadership as interaction and teambuilding, as well as topics specifically relating to women and leadership.

Required preliminary courses

Det er krav om ledererfaring

Learning outcomes

Knowledge

The student has

  • in-depth insight into management theories with particular relevance to the practice of management
  • in-depth knowledge of ethical challenges associated with the manager role
  • in-depth knowledge of conflict and conflict management

Skills

The student is capable of

  • working systematically on their own leadership challenges
  • communicating and cooperating in relation to the leadership role
  • analysing conflicts and dealing with different types of conflicts
  • facilitating learning and teambuilding

Competence

The student is capable of

  • applying knowledge and skills to prepare interaction processes with colleagues and other leaders
  • communicating about relevant issues and analyses in the leadership field

Content

6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Teaching and learning methods

A significant part of the learning will take place through the students' own experiences and work experience. This will be facilitated through group work, exercises and work-related assignments. Between teaching sessions, the students will receive assignments related to the course activities.

Course requirements

I profesjonsfag 2 står uterommet og uteskolen i sentrum, med spesielt vekt på friluftslivpedagogikk. Faget skal også gi en innføring i gruppedynamiske prosesser og veiledningsmetodikk som studentene vil få bruk for i sin rolle som lærere, trenere og friluftslivsledere. I tillegg videreføres det læringsteoretiske perspektivet fra profesjonsfag 1, med spesielt fokus på læring og utvikling av bevegelsesferdigheter.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir
  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
  • har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • har engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalt samfunn

Grading scale

Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, ulike diskusjonsformer, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.

Examiners

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på uteskole - prosjekt.