EPN

MSLV4500 Ledelse i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Leadership in Practice
Studieprogram
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse / Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet forutsetter ledererfaring. Studentene skal øve opp forståelse og ferdigheter som gjør dem bedre i stand til å ivareta rollen som leder. Ledelse i praksis omfatter ledertrekk, -ferdigheter og -atferd, kommunikasjon, samarbeid og konflikthåndtering, lederrollen og ledelse som samspill og teambygging, samt kjønnsperspektiver på ledelse. Studentene vil få innsikt i sentral, internasjonal ledelseslitteratur.

Forkunnskapskrav

Det er krav om ledererfaring

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående innsikt i sentrale og internasjonale ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse
  • inngående kunnskap om utfordringer i lederrollen
  • inngående kunnskap om konflikt og konflikthåndtering

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide systematisk med egne lederutfordringer
  • kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
  • analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
  • legge til rette for læring og teamutvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser med medarbeidere og andre ledere i ulike kontekster
  • kommunisere om faglige problemstillinger og analyser innenfor fagfeltet ledelse.

Innhold

Emnet består av tre ulike komponenter

  • Utvikling av kunnskap om ledelse.
  • Bevisstgjøring på egen atferd som leder.
  • Skriftlig oppgave om ledelsesutfordringer i egen arbeidssituasjon.

Kunnskapsdelen omfatter en kritisk gjennomgang og drøfting av sentrale temaer fra pensumlitteraturen, anvendt på studentenes egen yrkessektor.

I atferdsdelen av studiet skal hver student, og et utvalg av deres medarbeidere, vurdere studentens lederatferd i egen stilling. Deretter skal studenten prioritere å arbeide med konkrete forbedringsønsker. Studentene vil her til dels arbeide i grupper på ca. seks medlemmer og med eksterne prosessveiledere. Studentene skal ta del i drøftingene av hverandres lederutfordringer.

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Mellom samlingene får deltakerne arbeidsoppgaver som er knyttet til undervisningsopplegget.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidsmåten i deler av emnet forutsetter aktiv deltakelse. I disse delene vil det derfor være obligatorisk oppmøte. Obligatorisk oppmøte regnes som et arbeidskrav, som må være innfridd for å få avlegge eksamen. Obligatorisk oppmøte blir nærmere angitt ved semesterstart.

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene også levere en individuell skriftlig oppgave på 8 til 12 sider knyttet til egne ledelsesutfordringer (jf. ovenfor). Arbeidskravet må være godkjent før man kan avlegge eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må det leveres en forbedret utgave innen en gitt frist som er fastsatt av faglærer.

Vurdering og eksamen

Studentene skal avlegge en tre timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Ekstern sensor benyttes ved tvil om bestått eksamen og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Det kan brukes ekstern og intern sensor på alle besvarelser hvis spesielle faglige hensyn tilsier det.

Opptakskrav

 

Emneansvarlig

Ivan Spehar