Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4200 Samarbeid og samarbeidsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Collaboration and collaborative management
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasiErfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelseMasterstudium i offentlig administrasjon og styringMasterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet lærer du om menneskets grunnleggende fysiologiske og psykososiale behov og ressurser og om menneskets psykologiske utvikling. Faktorer som fremmer, hemmer og opprettholder balanse i de grunnleggende behovene er sentralt i emnet. Du skal studere smittekjeden og hvordan tiltak kan iverksettes for å bryte hvert ledd av kjede for å forhindre smitte. Videre studeres hygiene relatert til miljøet som omgir pasientene og hvordan basale smittvernsrutiner kan forbygge smitte og infeksjoner. Du skal også sette deg inn i aktuelle lover og forskrifter. Hensikten er å sette sykepleieren i stand til å utføre oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten. Kunnskap om kommunikasjonsferdigheter og etikk i sykepleie vektlegges.
En uke med inspirasjonspraksis gjennomføres i høstsemesteret og synliggjøres i timeplanen. Selve godkjenning av inspirasjonspraksis registreres i emne SYKK/SYKPPRA10 i vårsemesteret.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
- inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
- inngående kunnskap om koordineringsutfordringer i offentlig sektor
- inngående kunnskap om samarbeidsdreven innovasjon
- Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
- vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
- vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudier, forelesninger, workshop, digitale læringsressurser, gruppearbeid, seminarer med fremlegg, og simulering og ferdighetstrening.
Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig på forhånd.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Individuell oppgave, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
- 80 % tilstedeværelse av timeplanlagt aktivitet merket obligatorisk.
- Deltakelse på workshop i smittevern.
Vurdering og eksamen
Semesteroppgave med et omfang på 5000 ord (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene
Opptakskrav
Enkeltemner har samme opptakskrav som masterprogrammet:¿
- Bachelorgrad med minst 45 studiepoeng i organisasjons- og administrasjonsfag og to års relevant yrkespraksis eller:
- Bachelorgrad med minst 4 års relevant yrkeserfaring, hvorav minst 1 år i ledende stilling på mellomnivå eller høyere. Yrkespraksis skal være etter fullført bachelorgrad.
- Gjennomsnittskarakter på minst C fra bachelorgraden (eventuelt annet opptaksgrunnlag).
Emneansvarlig
Sissel Hovik