Programplaner og emneplaner - Student
MSLV4101 Kommunikasjon for ledere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication for leaders
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelseEnkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og til prinsipper for å lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser, som skal øke forståelsen av hvor viktig god kommunikasjon er og hva som kreves for å løse konflikter og forhandle på en god måte. Studentene vil bli gjort kjent med prinsipper for god og effektfull interaksjon og kommunikasjon, samt forhandlinger og konflikthåndtering. Videre vil studentene bli gjort kjent med utfordringer som gjerne dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskaperstudenten har
- inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge relasjoner
- inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
- innsikt i teorier og kommunikative teknikker for å forebygge og håndtere konflikter
- innsikt i teori og sentrale prinsipper for å gjennomføre forhandlinger på en god måte
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
- analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
- analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse
- Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten
- Anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser i et ledelsesperspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, og øvelser og refleksjon i smågrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I emnet inngår det ferdighetstrening. Det kreves derfor 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen. Ved fravær utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav i form av et skriftlig notat på mellom to og fire sider. Dersom det alternative arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må det leveres en forbedret oppgave innen en gitt frist, som er fastsatt av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen. Dersom fraværet er på mer enn 40 prosent får man ikke gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen over to dager. Besvarelsen har en ramme på 10 sider (+/- 10 %) Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studentene kan velge om de vil skrive individuelt eller sammen med én annen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges..
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Karoline Kopperud