EPN

MSLV4101 Kommunikasjon for ledere Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication for leaders
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og til prinsipper for å lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser, som skal øke forståelsen av hvor viktig god kommunikasjon er og hva som kreves for å løse konflikter og forhandle på en god måte. Studentene vil bli gjort kjent med prinsipper for god og effektfull interaksjon og kommunikasjon, samt forhandlinger og konflikthåndtering. Videre vil studentene bli gjort kjent med utfordringer som gjerne dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskaperstudenten har

  • inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge relasjoner
  • inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
  • innsikt i teorier og kommunikative teknikker for å forebygge og håndtere konflikter
  • innsikt i teori og sentrale prinsipper for å gjennomføre forhandlinger på en god måte

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
  • analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
  • analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse
  • Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten
  • Anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser i et ledelsesperspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, og øvelser og refleksjon i smågrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I emnet inngår det ferdighetstrening. Det kreves derfor 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen. Ved fravær utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav i form av et skriftlig notat på mellom to og fire sider. Dersom det alternative arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må det leveres en forbedret oppgave innen en gitt frist som er fastsatt av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen. Dersom fraværet er på mer enn 40 prosent får man ikke gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentene skal avlegge en skriftlig individuell hjemmeeksamen som går over to dager. Oppgaven har en ramme på 10 sider (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges..

Vurderingsuttrykk

Det blir benyttet gradert karakterskala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 prosent av besvarelsene, som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Karoline Kopperud