EPN-V2

MSLV4101 Kommunikasjon for ledere Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication for leaders
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og til prinsipper for å lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser, som skal øke forståelsen av hvor viktig god kommunikasjon er og hva som kreves for å løse konflikter og forhandle på en god måte. Studentene vil bli gjort kjent med prinsipper for god og effektfull interaksjon og kommunikasjon, samt forhandlinger og konflikthåndtering. Videre vil studentene bli gjort kjent med utfordringer som gjerne dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Kunnskaperstudenten har

    • inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge relasjoner
    • inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
    • innsikt i teorier og kommunikative teknikker for å forebygge og håndtere konflikter
    • innsikt i teori og sentrale prinsipper for å gjennomføre forhandlinger på en god måte

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
    • analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
    • analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse
    • Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten
    • Anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser i et ledelsesperspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, og øvelser og refleksjon i smågrupper.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    This course is an in-depth study of applied management accounting focusing on its role in decision-making processes, strategy planning and execution embracing stakeholders’ expectations to enhance corporate economic, ethical, social, and environmental performance.

    Language of instruction is English.

  • Vurdering og eksamen

    None

  • Hjelpemidler ved eksamen

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has

    • knowledge of the principles of management accounting.
    • knowledge of how management accounting supports decision-making and strategy in different types of businesses.
    • knowledge of different processes and methods of planning and control for strategic performance management embracing stakeholders’ expectations.
    • knowledge of emerging economic, ethical, social, and environmental issues in strategic management accounting.

    Skills

    The student can

    • describe and contextualize the principles of management accounting.
    • apply critical thinking, communication, and practice collaboration to strategic management accounting problems.
    • identify the short-term versus long-term trade-offs in simultaneously responding to economic, governance, ethical, social, and environmental issues involved in business decision making.
    • make informed decisions in strategic and ambiguous situations by acquiring, analyzing, and presenting information based on management accounting.

    General competence

    The student

    • is aware of the development in corporate sustainability (ESG) drive.
    • can rationalize and contextualize corporate decisions to enhance firm value by embracing stakeholders’ expectations.
    • can exchange views on economic, ethical, social, and environmental implications of corporate decision making.
  • Vurderingsuttrykk

    This course is delivered by way of lectures and students' group work wherein Peer Assisted Learning (PAL) helps in lifelong learning. This course uses case study method to apply the concepts of the cost and management accounting to enhance corporate economic performance. For this purpose, this course uses MS Excel to analyze for corporate decision making. While writing the case report, the students are encouraged to reflect upon governance, ethical, social, and environmental implications of their decisions for strategy planning and execution embracing stakeholders’ expectations to enhance corporate economic performance.

  • Sensorordning

    The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

    • Coursework 1: One written submission is to be carried out in groups of 2-3 students. However, in some special cases a student may be allowed to work individually. The scope of the submission shall not exceed 3000 words. The information regarding the rollout and the submission deadline will be given in the beginning of the semester.

    The coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the coursework requirement has not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version one time by a given deadline.

  • Emneansvarlig

    The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.